Blu-ray: Victoria (seizoen 2)

Met het succes van The Crown en Victoria is er een onverminderlijke interesse gekomen in het koningshuis van Groot Brittannië. Dat het daar altijd wel rommelt, is inmiddels duidelijk. Victoria vertelt het verhaal van een andere koningin, maar is minstens zo interessant. Het tweede seizoen was in Nederland te zien bij de publieke omroep, maar voor wie dat niet kon volgen, is het nu uitgebracht op blu-ray.

Koningin Victoria is nog geen zes weken bevallen van haar dochter als ze weer wil regeren over haar land. De jonge koningin zal hierbij de balans moeten vinden tussen het grootbrengen van haar kind en het heersen over de machtigste natie op aarde. Dit blijkt geen makkelijke taak. Het koninkrijk is onder haar gezag getuige van schandalen aan het hof, de Ierse hongersnood en een constitutionele crisis, en dat terwijl Europa aan de vooravond van de industriële revolutie staat. Met Prins Albert aan haar zijde zal ze alle uitdagingen publiekelijk moeten trotseren, maar ook tussen Victoria en Albert is een onvermijdelijke machtsstrijd gaande.

Vooral die strijd tussen Victoria en Albert is fascinerend om te zien. Het is natuurlijk altijd de vraag bij series als Victoria en The Crown hoeveel er fictie en de realiteit. Van The Crown werd eerder al vastgesteld dat vrijwel alles erbij bedacht is, simpelweg omdat er zo weinig bekend is. Nou ligt dit bij Victoria iets anders. Zo zijn er uit documenten van de tijd van de koningin veel gebeurtenissen vast te stellen en dit is dan ook de reden dat er laatst nog een film over de relatie van Victoria tussen een Indiase klerk uitkwam, Victoria & Abdul. Alhoewel de gang van zaken dus altijd met een redelijke korrel zout genomen moet worden weet de serie hier wel een mooie weg omheen te vinden in sommige gevallen.

Daarbij maakt het acteerwerk die onzekerheid ongetwijfeld goed. Jenna Coleman speelt de jonge Victoria en doet dit met verve. Ze werd bij het grote publiek bekend als de companion Clara van de 11e Doctor in Doctor Who. Alhoewel dat een rol is die misschien lang kan blijven plakken aan het imago van een actrice, is dat niet het geval bij Coleman. Ze weet een indrukwekkende koningin neer te zetten, die niet onderdoet voor eerdere pogingen. Ook Tom Hughes weet Albert met een juiste strategie neer te zetten. Ook als combinatie, en als tegenstanders, werken de twee zeer goed samen. Juist de scènes die de twee delen zijn vaak het meest interessant, door die onderliggende strijd die soms nog geen eens helemaal duidelijk is, maar wel door een kleine snerp in het script pijnlijk duidelijk wordt.

Op de blu-ray zijn helaas geen extra's te vinden. Dit is jammer, want een making-of, een paar featurettes en wat bloopers hadden goed gepast bij een uitgave van een serie. Zeker omdat het een 'period piece' is, vormt dit genoeg inspiratie voor een kijkje achter de schermen die kan laten zien hoe de opnames zijn verlopen. Victoria laat de turbulente tijd van de negentiende eeuw op een puike manier zien. Het is dan ook niet gek dat inmiddels is bevestigd dat de show terug zal komen voor een derde seizoen. Tot die tijd kan er oneindig worden teruggekeken met deze homevideo-release.