Valkyria Chronicles Remastered

Valkyria Chronicles is een van mijn favoriete games op PlayStation 3. De game kwam uit in 2008 en heeft me volledig ingepakt als het gaat om het verhaal, de prachtig getekende graphics en de taktische gameplay. Op de een of andere manier was ik dan ook blij om te horen dat er een Remaster op PlayStation 4 zou verschijnen.

In de hoop dat er nog wat nieuwe content zou komen natuurlijk. Dat viel alleen tegen. Alle content van de originele game is er, inclusief DLC. Valkyria Chronicles vertelt het verhaal van een militaire eenheid, Squad 7, die in de oorlog tegen het veel machtigere Empire strijdt. Hun land, Gallia, wordt binnengevallen door de Empire, maar het kleine landje biedt weerstand. In het spel volg je Welkin Gunther, zoon van een oorlogsheld, die niets liever doet dan de natuur bestuderen. Hij wordt ingelijfd in Squad 7 als tank-commandeur. Het verhaal focust zich alleen niet op de oorlog, maar juist op hoop van onze teamleden die hun land verdedigen, denken over hun toekomst na de oorlog en onderwerpen zoals discriminatie.

Valkyria Chronicles-review (Foto: SEGA)

Wat het verhaal van Valkyria Chronicles zo sterk maakt is de tijd dat het neemt om jou de personages te leren kennen. Door de cutscènes, door kranten en door nog veel meer mogelijkheden om je zo veel als je wil onder te dompelen in het universum. Je krijgt gewoonweg een band met ze, je leeft met ze mee en je gunt ze die toekomstplannen. Dat dit alles zich afspeelt tijdens een oorlog die verdomd veel weg heeft van de Tweede Wereldoorlog in ons gebied maakt het voor ons nog wat herkenbaarder. Al zijn er ook buitenaardse technologieën in het spel, die zorgen dat je blijft beseffen dat het echt een fictief universum is. Dat deed het origineel al goed en dat blijft een sterk onderdeel van deze Remaster.

Natuurlijk wordt er ook het nodige gevochten. Valkyria Chronicles is een turn-based spel, dus je kiest je team, zet ze op plekken op de kaart waar je teamleden mag zetten en wacht daarna op je beurt. Je krijgt een aantal medailles, wat betekent dat je dat aantal teamleden mag laten bewegen. Stel, je hebt drie medailles en drie soldaten op de map, dan mag je zelf kiezen of je ze alle drie iets laat doen, of één soldaat drie actiemomenten geeft of welke combinatie dan ook. Het is wel zo dat een soldaat die al een keer geweest is, minder ver kan lopen in een opeenvolgende beurt. Een soldaat kan naast lopen en dekking zoeken ook éénmaal per medallebeurt schieten of genezen, daarna moet hij of zij herladen.

Valkyria Chronicles-review (Foto: SEGA)

Soldaten uit je team kun je ook upgraden of betere oorlogsmaterialen geven en natuurlijk krijg je de mogelijkheid om Welkin en zijn tank Edelweiss te besturen. Al kost dit dan weer meer medailles per beurt, dus je bent niet meteen oppermachtig. Scouts zijn daarentegen weer beter in het verkennen, dus kunnen zij ook meer lopen per beurt. Een Lancer is trager, maar heeft veel meer punch. Elk type soldaat heeft eigen speciale vaardigheden, armor, bereik te voet en bereik met zijn wapen en natuurlijk een gezondheidsmeter.

De makers hebben gezorgd dat de missies steeds weer als een uitdaging voelen. Soms gebeurt er wat tijdens het spelen waardoor je uitgedachte plan totaal in duigen valt. En een gevallen soldaat blijft dood, dus soms is herladen een optie. Helaas is er geen ‘hardcore’-modus zoals bijvoorbeeld in XCOM, waar een level alleen maar automatisch opgeslagen wordt als je het gehaald hebt. Dat zou de spanning er nog meer in brengen.

Maar helaas, de remaster levert niet zo veel extra’s op als je zou hopen. Wat biedt het dan wel? Het meest opvallende zijn de scherpere beelden, nu in Full HD met 60 fps. De stemmen kunnen nu niet alleen in het Engels beluisterd worden, maar ook in het Japans. De twee DLC-uitbreidingen zijn nu toegevoegd, al hangen ze nogal los van de basisgame. Je kiest ze namelijk als losse missies in het hoofdmenu. Dat was in het origineel ook al zo, maar nog steeds erg jammer, want dit breekt volledig met het brengen van een sterk verhaal zoals in het hoofdspel.

Voor mensen die het origineel gespeeld hebben is er dan ook niet veel nieuws te halen. Nostalgie misschien, en ja, ik heb het ook weer met plezier gespeeld. Maar remasters blijven alleen interessant voor mensen die het origineel gemist hebben. Dat geldt dus ook voor Valkyria Chronicles. Voor maar een paar tientjes heb je een van de betere taktische spellen van last-gen waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Hopelijk smaakt dit voor Sega ook naar meer, en zien we nog veel meer Valkyria terug, en dan niet alleen de al aangekondigde Valkyria: Azure Revolution, dat een ander genre is.

• Mooi, diepgaand verhaal
  • IJzersterke gameplay
  • Weinig nieuws onder de zon voor kenners