Disney Infinity 3.0

2. Creëren maar

Want je koopt Disney Infinity 3.0 niet alleen om de bekende figuurtjes op het scherm tot leven te zien komen, maar vooral om de level-editor, in het spel Toy Box genaamd. Deze is namelijk erg uitgebreid en zorgt voor oneindig veel gameplay. Het is al zo ver dat Disney schaamteloos Splatoon van Nintendo gekopieerd heeft door middel van hun Toy Box. Het heet Squid Wars en het is nog verdomd leuk ook. Natuurlijk kun je niet als een inktvis door de verf heen zwemmen, maar voor de rest is de opzet precies hetzelfde: verf zoveel mogelijk van het level in je teamkleur. Andere mogelijkheden zijn sidekicks, die je kunt levelen door ze groenten en dergelijke te verbouwen. Ze helpen je mee in gevechten, soms vechtend, maar soms ook anders, zoals genezend als bepaalde sidekicks oppakt.

Disney Infinity 3.0

De mogelijkheden lijken eindeloos in Disney Infinity 3.0, maar als complete newbie komt er heel wat op me af als ik de Toy Box open. Wel is er hulp in de vorm van tekst, tutorials en ook video's, om je op weg te helpen. Deze zijn ingedeeld over verschillende figuurtjes in de wereld van Toy Box die je helpen sommige dingen, zoals het inrichten van een huis, of het maken van een racebaan uitleggen. Zeker door de generators uit 2.0 om snel een random stad te genereren is het een fluitje van een cent om snel iets in elkaar te zetten. Nieuw in Disney Infinity 3.0 is de mogelijkheid om races a la Mario Kart te maken. Het is wachten tot de Rainbow Road wordt nagemaakt, natuurlijk. Je kunt de routes van personages en vijanden aanpassen, maar ook de muziek van je level of wereld maken. Dit gaat veel verder dan het onlangs uitgegeven Mario Maker, maar die heeft weer als voordeel dat het veel sneller en simpeler in elkaar te zetten is.

In El Capitan, een ingame podium voor makers van levels kiest Disney telkens een level om uit te lichten, terwijl je zelf ook van alles kunt zoeken om zo een level van een ander uit te proberen. Je hebt met Disney Infinity 3.0 een oneindig aantal levels, en er worden er steeds meer bij gemaakt. Natuurlijk is de kwaliteit soms matig, maar dat is makkelijk af te straffen door ze geen waardering te geven. Je kunt bij het zoeken sorteren op rating, aantal downloads, developers pick of door the filteren op personage. Jammer is wel dat het menu echt een vertraging heeft, niet enorm, maar het is er.

El Capitan

Disney Infinity 3.0 is erg leuk, zeker als je gaat ontwerpen of andere ontwerpen gaat spelen. Maar door die kleine dingen als traagheid in menu’s en laadtijden zorgt het toch voor een onverzorgd product. Grafisch mag het zeker opgepoetst worden, want we zijn technisch al een stuk verder met de consoles. Daar maakt Disney bij lange na nog geen gebruik van. Op Wii U zou je bijvoorbeeld verwachten dat je met de GamePad veel kunt doen in het ontwerpen, maar het is niets meer dan een tweede scherm. Niets drag en drop, je moet gewoon met de knoppen werken. Disney Infinity 3.0 doet een stap in de goede richting door steeds meer mogelijkheden in gameplay en ontwerpen daarvan, maar de technische basis heeft meer aandacht nodig. Hebben ze dat in een patch of volgende versie voor elkaar, dan wordt de toys-to-life-oorlog nog intenser. Disney Infinity 3.0 is uit op pc, Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

• Meer mogelijkheden in gameplay
  • Nog meer mogelijkheden in level-design
  • Nog meer personages te sparen