Urban Trial Freestyle

Motoren zijn om te racen. Dat is tenminste waar ze het meest bekend om staan. Toch zijn er ook mensen die trials rijden. Zonder veel snelheid, maar met veel behendigheid over allerhande hindernissen heen zonder een voet aan de grond te zetten. Met Urban Trial Freestyle kun je deze ervaring nu op beleven op Nintendo 3DS, PlayStation Vita en PlayStation 3.

Uitleggen hoe het spel werkt is simpel. Je hebt een motor en een rechttoe rechtaan parkoers. Het is de bedoeling om zonder te vallen aan het eind te komen. Klinkt simpel genoeg zou je zo zeggen. Het enige is dat je onderweg allerlei soorten hindernissen tegenkomt. Sprongen maken over zeecontainers, door halve loopings rijden en toch nog op je banden terecht komen, het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

De wereld van Urban Trial Freestyle bestaat uit vier gebieden. Deze gebieden zijn weer onderverdeeld in vier banen. In het begin, nadat je een racer hebt uitgekozen, kun je alleen het eerste gebied spelen. Door de vier races uit te spelen, speel je het volgende gebied vrij. Per gebied kun je ervoor kiezen welke variant je wilt spelen. Je kunt de trick challenge doen of de time trial. Bij allebei rijd je over dezelfde baan, maar met een ander einddoel.

Bij de trick challenge krijg je onderweg verschillende stuntuitdagingen voorgeschoteld. Zo moet je bijvoorbeeld bij een bepaalde sprong zo veel mogelijk flips maken, zo dicht mogelijk bij een neergezette streep landen of gewoon zo hoog mogelijk springen. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je score aan het eind is. Je kunt per baan maximaal vijf sterren verdienen. Na de vier banen krijgt het gebied een score toebedeeld die gelijk is aan het gemiddelde van de vier baanscores. Een extra uitdaging bij deze modus is dat als je een uitdaging hebt gedaan, je deze pas over kunt doen als je de hele baan opnieuw start. Voor de perfecte score zul je dus een flink aantal keer de baan over moeten doen.

Bij de timetrial rijd je over dezelfde baan. De sprongen en hindernissen zijn hetzelfde, alleen heb je nu het doel om zo snel mogelijk aan het eind te komen voor de hoogste score. Dit vergt weer net even een andere tactiek dan de trick challenge. Hoge sprongen zorgen namelijk voor flink wat tijdsverlies. Door je snelheid aan te passen en je motor op de juiste manier te balanceren zul je de baan flink anders moeten benaderen. Ook bij deze modus kun je aan het eind een maximum van vijf sterren verdienen.

Onderweg op de banen vind je ook geldzakjes. Door deze te verzamelen kun je geld verdienen om je motor te upgraden. Wanneer je dit eenmaal hebt gedaan, loont het vaak de moeite om de eerdere races nog een keer te doen. Door een sterkere motor zul je zien dat je die hoge sprong met de hogere snelheid net wel haalt en liggen die vijf sterren opeens wel binnen handbereik.

Urban Trial Freestyle is een heel leuk spel en lijkt in Nintendo's 3DS een prima platform te hebben gevonden. Het spel is niet echt uitgebreid, het biedt niet echt veel variatie in motoren en upgrades, maar weet meer dan prima te boeien voor onderweg. De banen zijn niet heel groot, waardoor je in de trein of iets dergelijks simpel even een of twee races kunt spelen. Doordat ze wel redelijk lastig zijn zul je de zestien banen vaak opnieuw spelen. Ondanks de beperkte grootte gaat dit spel je zeker wel even bezighouden. Of dat voor de PlayStation 3-versie ook geldt? Ik weet het niet.

Gespeeld op Nintendo 3DS. Ook beschikbaar op PlayStation 3 en PlayStation Vita.