Spec Ops: The Line

De Spec Ops-serie is een vrij onbekende serie in Europa. De enige delen voor de huidige verschenen twee generaties terug en werden alleen in Amerika verkocht. Met Spec Ops: The Line wil ontwikkelaar Yager Development het totaal anders aanpakken. Het spel werd grootser gepresenteerd en is zo voor het eerst naar Europa gekomen. Een van de speerpunten in deze game is het verhaal, dat je een andere kant van oorlog laat zien. Is er in Europa wel ruimte voor een reboot van een franchise die we helemaal niet kennen?

Spec Ops Leader

Voor deze game zijn alle financiële middelen uit de kast getrokken om het interessant voor iedereen te maken. Zo hebben ze als stem voor de hoofdrol Nolan North weten te strikken. North, bekend als Nathan Drake uit Uncharted en Desmond Miles uit Assassin's Creed, speelt de oorlogsvetereraan Martin Walker. Walt Williams, schrijver van onder andere Bioshock en The Darkness, is verantwoordelijk voor het verhaal. De aangepaste Unreal 3-engine stelt een prachtig Dubai tentoon dat door zandstormen geteisterd wordt. De gameplay siert echter niet het prachtige verhaal dat deze game vertelt.

De lijn trekken
Je begint de game in een heftige achtervolging met helikopters, waarbij jij achter een railgun zit en de helikopters moet neerschieten terwijl je door Dubai vliegt. Hier geven de makers je alvast een voorproefje op wat je op het gebied van graphics kunt verwachten. En dat is niet mis. Grote leegstaande gebouwen, bedekt onder het zand, verhullen een verlaten Dubai dat door ex-soldaten, overlevenden en huurlingen wordt bezet. Zodra je jouw eerste stappen in het zand zet en de eerste aanval op je team krijgt, voel je dat er meer aan de hand is dan je op het eerste oog ziet.

Spec ops: The Line

Oorspronkelijk word je op een reddingsmissie gestuurd om de 33e Divisie terug te halen. Terwijl het verhaal zich vordert kom je steeds meer de donkere kant van het conflict tegen en zul je voor verrekt lastige keuzes komen te staan. Het verhaal komt in het begin ietwat traag op gang, maar zodra het verhaal begint te lopen zul je meerdere keren verbaasd zijn over wat zich allemaal op je scherm afspeelt. De vele plottwists werken en komen niet als een cliché naar voren. Een subliem verhaal. Na deze game zul je zeker niet meer houden van de geur van napalm in de ochtend.

Schieten, schieten en schieten
Wat betreft gameplay valt de game wel een beetje tegen op sommige gebieden. De gameplay steekt prima in elkaar, maar biedt door de game heen niet veel meer dan waar je oorspronkelijk mee begint. Voor diehard shooterfans zal dit geen probleem zijn, maar de formule "shootout - scene - shootout - scene" komt je na een uurtje of zes wel de strot uit. Gelukkig zit je na zes uur alweer tegen het einde aan en komt er iets meer variatie in de gameplay. Voor sommige mensen zal dit echter net iets te laat zijn. Dan is het jammer dat die gamers een bijzonder verhaal mislopen.

Spec Ops: The Line

Een van de speerpunten van de gameplay was hoe het zand reageerde. Het was beloofd dat dit erg realistisch zou zijn. Toegegeven, zand speelt een belangrijke rol in de shootouts, maar is niet zo taboedoorbrekend dat het de gameplay naar een nieuw niveau brengt. Je gebruikt het zand door er bijvoorbeeld een granaat in te gooien en hiermee je tegenstander te verblinden. Ook kun je ramen kapot schieten om zand te laten vallen op de tegenstanders. Het feit dat dit zo nu en dan gebeurt en niet een vast onderdeel is van de gameplay, maakt dat het op sommige plekken als niet meer dan een gimmick voelt.

Spec Ops: OnLine
Het online-gedeelte van Spec Ops is ook niet bijster sterk. Je speelt met vrienden tegen een groepje AI-soldaten om gebieden te winnen, of je speelt in twee teams tegen elkaar. Er zijn perks te unlocken en de multiplayer heeft in theorie wat leuke ideeën, maar ze lijken gewoon niet goed te werken. De wapens spelen hetzelfde als de wapens uit de singleplayer, maar in de multiplayer is veel meer actie waardoor de wapens ietwat misplaatst voelen. Ook het veranderen van het terrein door zand los te maken op bepaalde plekken overtuigt niet genoeg in de multiplayer.

Spec Ops: The Line

Het belangrijkste punt van Spec Ops: The Line is het overweldigende verhaal. Als het verhaal eenmaal goed op gang is, zit je op het puntje van je stoel tot het allerlaatste moment. Wat betreft gameplay valt de game echter wat tegen op sommige momenten. Vooral tegen het einde kun je wat geïrriteerd raken als je weer een kwartier achter hetzelfde muurtje zit om alle vijanden te elimineren. Ook het onlinegedeelte valt erg tegen. Ze hebben hierbij de gameplay hetzelfde gehouden als de singleplayer, terwijl multiplayer juist anders gespeeld wordt. De game valt wel te prijzen vanwege het neerzetten van een prachtig Dubai. Opgeteld is het net iets boven het gemiddelde, maar daar blijft het bij.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ IJzersterk verhaal - Singleplayer boeit na een tijdje niet meer 7,5
+ Prachtige omgevingen - Misplaatste multiplayer