Boek: B. Gunster - Ik ben oké jij bent een sukkel

Betweterige schoonzus, bemoeizuchtige baas of onhandelbaar kind? Stop hen te veranderen. Ze zijn wie ze zijn. En dat zal altijd zo blijven. Is dat erg? Nee. Denk het om. Ze zijn je goudmijn.

Na de bestseller Ja-maar wat als alles lukt? Huh?! en Omdenken is Berthold Gunster  terug met een boek over een onderwerp dat iedereen zal aanspreken: relaties.
We hebben er elke dag mee te maken. Ze kunnen een bron zijn van stress en verdriet, maar uiteindelijk zijn goede relaties ook datgene wat ons vrolijk en gelukkig maakt.
In `ik ben oké jij bent een sukkel` past Berthold Gunster de theorie van het omdenken toe op relaties, zowel in zakelijke als privésituaties. Het doel is om een voor beide partijen waardevolle relatie te creëren. Al kan het in sommige gevallen betekenen dat de relatie beter kan worden beëindigd.

Berthold Gunster, van oorsprong theaterregisseur, bedenkt in 1996 een interactief theater- annex trainingsprogramma rondom het begrip "ja-maar". Het trainingsprogramma ontwikkelt zich langzaam, tot in 2005 Gunsters eerste boek hierover verschijnt. Het boek is onmiddellijk succesvol, het eindigt hoog in de bestsellerlijst van managementboeken. In de afgelopen jaren verschenen nog twee andere boeken van Gunster, "ik ben oké jij bent een sukkel" is Gunsters laatste boek. Deze boeken, en de bijbehorende trainingen zijn inmiddels een begrip in het bedrijfsleven.

Niet bekend met eerdere werken van de schrijver begin ik wat sceptisch aan het boek. Omdenken? Spiegelen? Het zijn geen termen die ik dagelijks gebruik en ben een beetje huiverig voor hoogdravend taalgebruik en psychologische terminologie. Vanaf de eerste pagina's heeft het boek me echter in zijn greep. Het is geschreven met overtuiging en een dosis scherpe humor, aangevuld met briljante voorbeelden en illustraties.

Door middel van herkenbare voorbeelden neemt de schrijver je mee in het proces. Het doel van het boek is duidelijk maken dat je sommige ergernissen in relaties en situaties kunt kantelen door middel van verschillende technieken. Die technieken, bijv. omspiegelen en omdenken, worden uitvoerig beschreven compleet met wetenschappelijke onderbouwing.  Door middel van dit boekje legt Gunster uit dat succesvolle (management)technieken niet alleen beperkt hoeven blijven tot de werkvloer, maar dat het ook mogelijk is deze toe te passen in andere, niet zakelijke relaties.

Loop je vaak tegen problemen aan in relaties met familieleden, eeuwige frustraties met betrekking tot je partner of zelfs langlopende strijd met één van je kinderen, dan is dit boekje een geweldige aanrader. Misschien niet altijd even makkelijk toepasbaar, het is wel degelijk een eyeopener in hoe je tegen patronen in relaties aan kunt kijken.