Assassin's Creed: Brotherhood
Combat en camera
Assassin's Creed 2 is volgens vele gamers de beste game van 2009, maar had desondanks ook kleine minpunten. De combat van de game werd geliefd door de één, maar gehaat door de ander. Het combat-systeem was gebouwd rondom het counteren en de camera liet letterlijk en figuurlijk wat steken vallen op het moment dat je dicht bij een muur stond te vechten. Ubisoft heeft zijn best gedaan om de combat een stuk dynamischer te krijgen en we kunnen stellen dat dit aardig gelukt is. Counteren is nog altijd je beste manier om je snel van tegenstanders te ontdoen, maar deze keer kan Ezio na het succesvol counteren bij één tegenstander zijn combo doorzetten naar andere omstanders door ook hen met één goed en sierlijk geplaatste klap neer te slaan. Tijdens deze combo ben je kwetsbaar voor aanvallen en zo nu en dan zul je snel op de counter-knop moeten drukken alvorens je de aanval door kunt zetten. Deze subtiele toevoeging maakt de combat een stuk soepeler en neemt een hoop frustratie van hopeloos gehak zonder resultaat weg. De controls bij het klimmen lijken echter nog niet verbeterd te zijn. Zo
nu en dan springt Ezio de verkeerde kant op, omdat de camera een
fractie van een seconde van de sprong draait, waardoor jij je analoge
stick volgens de game in de verkeerde richting duwt.
Ubisoft heeft echter nog een ander belangrijke onderdeel toegevoegd aan de combat. Gaandeweg zul je andere assassins rekruteren voor je Brotherhood. Deze assassins kun je op missies sturen buiten Rome waarna ze sterker terugkomen of sneuvelen. Op deze wijze bouw je een achterban op in de stijl zoals jij dit wilt. Met een druk op de knop kun je de assassin's uit het niets laten verschijnen om in stilte een wachter uit te schakelen die je pad blokkeert. Ook tijdens de combat zijn de assassins inzetbaar en ze komen vooral van pas wanneer jij je wilt focussen op een enkele, belangrijke target. Het gebruik van de assassins geeft jou als speler een oppermachtig gevoel en zorgt voor briljante situaties die exact uitpakken zoals jij ze in je hoofd had zitten.
Multiplayer
De multiplayermodus van Assassin's
Creed: Brotherhood borduurt op interessante manieren voort op de
concepten van de singleplayer. In deze modus word je in een klein
gebied gedropt als één van zo'n tien speelbare karakters, samen met
een aantal andere medespelers, en is het de bedoeling elkaar op
sneaky manieren om te leggen. Waar het in de singleplayer de
bedoeling is om lekker over de daken te rennen en springen, is het in
de multiplayer juist beter om zo min mogelijk op te vallen. De wereld
wordt namelijk bevolkt door enkel dezelfde karakters als de speelbare
personages, dus door je te gedragen als een 'normaal' mens in de
wereld en je te mengen in groepen met mensen die er net zo uitzien
als jij ben je een effectievere sluipmoordenaar.
Het is alleen de bedoeling om jouw doelwit te vermoorden. Mocht je per ongeluk de verkeerde afmaken, raak je je contract kwijt en zul je moeten wachten totdat je weer punten kunt scoren. Een kleine naald onderin het scherm wijst in de richting van jouw doelwit, en die wordt steeds breder hoe dichter bij je doelwit je bent, om uiteindelijk helemaal rond te worden. Een van de heerlijkste dingen in het spel is om in een groep te gaan staan met NPC's die er net zo uitzien als jij, en een tegenstander de verkeerde om te zien brengen terwijl jij rustig staat te wachten tot jouw doelwit in de buurt komt. Je wordt namelijk altijd zelf ook achtervolgd, en hoe beter je presteert, hoe meer mensen de opdracht krijgen om jou dood te maken. Op de eerste plaats komen er drie achtervolgers op je af.
Mocht je je dekmantel verprutsen, door iemand te vermoorden terwijl een ander dat ziet of door als een malle rond te rennen, is het altijd mogelijk om achtervolgers af te schudden. Er zijn poorten om doorheen te rennen die dichtgaan zodra je er voorbij bent, je kunt je verschansen in een hooibaal als jouw tegenstander dit niet heeft gezien, of je kunt een rookbom of vermomming gebruiken om ze af te schudden. Veel 'perks', zoals deze heten, moeten echter wel eerst vrijgespeeld worden door punten te verdienen en te levelen, zoals tegenwoordig de norm is in multiplayer games.
De multiplayer is op zijn best als hij met vrienden gespeeld wordt. De verschillende teammodi komen dan goed tot hun recht. Zo kan één persoon iemand achtervolgen, terwijl de ander hem dan een stuk verderop opwacht, om rustig een mes in zijn rug te steken. De multiplayer zit vol met geweldige “zag je dat?!” momenten die spontaan ontstaan. Echter, in de regel is het spel leuker als de meeste spelers hun best doen om het spel te spelen zoals het bedoeld is. Als iedereen over de daken begint te rennen is de lol er gauw af, maar gelukkig wordt sneaky spelen beloond met veel meer punten per kill.
Het grootste nadeel van de multiplayer heeft niks met het spel te maken. Het kan soms tergend lang duren om in een lobby te komen, zonder duidelijke reden. Zelfs als er genoeg spelers zijn, kan het erg lang duren voordat een potje op gang komt. Een potje kan zo gevonden zijn, maar je kunt ook een minuut of twee moeten wachten. Het is erg jammer, want er ontstaat zo erg veel downtime tussen potjes.
Conclusie
Assassin's Creed: Brotherhood is een echte opvolger van Assassin's Creed 2. Zij die net zo'n grote verbetering verwachten tussen deze twee delen als het geval was tussen de eerste twee delen zullen enigszins teleurgesteld zijn in de verbeteringen van Assassin's Creed: Brotherhood. Wanneer je echter bedenkt dat er niet bijzonder veel te verbeteren viel aan Assassin's Creed 2 en Brotherhood bekijkt voor wat het is, zul je zien dat we wederom te maken hebben met één van de betere games van dit jaar. De toevoeging van andere assassins, het gigantische Rome en de vermakelijke multiplayer maken Assassin's Creed: Brotherhood een waardige game voor op de PlayStation, Xbox 360 of PC.
Pluspunten |
Minpunten |
Cijfer |
+ Toevoeging van multiplayer |
- Camera en controls kunnen tegenwerken |
9,0
|
+ Gigantische stad vol mogelijkheden |
||
+ Ijzersterke gameplay |
||