Batman: Arkham Origins

De Batman-hype is nog steeds in volle gang en omdat Rocksteady een kwalitatief hoogstaande game wil maken zou het te lang duren voordat er een nieuwe Batman-game uit is. Daarom besloot Warner Bros. om haar eigen Canadese studio aan het werk te zetten voor de derde game uit de Arkham-serie: Batman: Arkham Origins. Dit spel vertelt het verhaal dat zich acht jaar voor Arkham Asylum afspeelt, als onze gevleugelde man net begint met het spelen van vigilante. Pakt de switch van studio goed uit en is dit drie uit drie voor de Arkham-serie? Of is dit een gevalletje snel willen cashen met een sequel?

batman

De verandering van studio valt in het begin nauwelijks op. Het lijkt er zelfs op alsof je Arkham City aan het spelen bent. Het is weer een besneeuwde avond in Gotham City, de stad die je al kende van het vorige deel. Waren er in het vorige deel geen mensen op straat vanwege een uitbraak van criminelen, is dat nu zo vanwege een sneeuwstorm. Ik kreeg snel het gevoel dat het om een heel simpele sequel ging. Maar een gemakkelijke sequel op een van de betere games van de laatste decennia is geen schande, integendeel. Het spel biedt niet heel veel nieuws en alles wat er in de vorige games zat werkt nu nog precies hetzelfde. Het vechten gaat vloeiend, het slingeren door de stad biedt geen problemen en grafisch is het prachtig. Maar toch mis ik overal het verfijnde werk, de game kon en moest eigenlijk nog een paar maanden in de oven zitten omdat het gewoon nog niet af voelt.

Bugparadijs
Er zitten bijzonder veel bugs in de game: je zakt regelmatig door gebouwen, vijanden komen vast te zitten in muren en er zijn veel audio-drops. De framerate laat ook vaak te wensen over. Op de versie waarop ik speelde (PlayStation 3) had ik op een centraal punt waar je vaak moest komen in de game een hele grote dip in de fps, zo erg dat het bijna onspeelbaar werd. Aangezien de vorige Arkham-games zo perfect waren uitgewerkt voelt dit toch erg slordig aan allemaal. Ook merkte ik wel bij het einde van de game dat je gewoon nog content miste of iets. Het einde voelt erg abrupt aan, het lijkt net alsof het team geen tijd meer had om het af te ronden.

Batman: Arkham Origins

Gelukkig is er niet bezuinigd op de gameplay, deze voelt als vanouds heerlijk aan. Het spel is een stuk moeilijker dan zijn voorgangers. Je wordt binnen no-time in grote groepen vijanden gegooid die allemaal verschillende stijlen hebben. Ook het sluipen en sneaken is een stuk pittiger gemaakt. Hierdoor blaas je jezelf niet meer een weg door de game maar leg je, zelfs op Normal, best vaak het loodje. Een paar van de vele missies in de game zijn echte parels, een stuk of twee/drie behoren tot de beste missies uit de Arkham-serie. Ze zijn allemaal lang en hebben allemaal een goede sfeer en afwisselende gameplay. De lange missies worden ook meestal afgesloten met een bossfight, en de bossfights uit Arkham Origins laten zien hoe elke developer een bossfight moet maken. Lastig, spannend, maar vooral uitermate leuk om te spelen. Buiten de missies om is het spel wel saaier geworden, rondvliegen in Gotham is gewoon minder leuk zonder de raadsels van Riddler of de beter uitgewerkte sidequest van de vorige titels.

Batman: Arkham Origins

De ultieme Joker
Het verhaal speelt zich acht jaar af voor Arkham Asylum. Op kerstnacht wordt er een bounty van vijftig miljoen dollar gezet op het hoofd van Batman. In plaats van zich te verstoppen gaat Batman Gotham City in om de acht mercenaries die achter hem aan zitten een paar rotklappen te geven. Het verhaal van het kat-en-muisspel tussen jou en de acht huurmoordenaars klinkt erg goed, maar de uitwerking is minder dan ik had gehoopt. Ik wil niet te veel spoileren van het verhaal maar al snel maakt de acht tegen een-situatie plaats voor een ander verhaal. Gelukkig speelt The Joker zijn beste rol tot nu toe. Men was bang dat het minder zou zijn vanwege de nieuwe voice actor, maar dit valt reuze mee. Persoonlijk vind ik The Joker uit dit deel de beste character uit alle drie de games. Hij is, zoals je verwacht, helemaal doorgedraaid en net zoals in de vorige games en in de Nolan-verfilming van Batman is dit heerlijk om te zien. Een villain om van te houden.

Grafisch is er ook aardig wat aan de game gesleuteld, vooral het interieurwerk is geweldig. Wanneer je bijvoorbeeld in het riool zit of in andere duistere plekken weet je niet wat je ziet. Aan elk klein detail is gewerkt en het straalt zoveel sfeer uit. Je hebt altijd een heerlijk gevoel bij het spelen van de game, niets ziet er flets uit of straalt helemaal niets uit.

Conclusie:
Batman: Arkham Origins is wel de minste uit de serie, maar desalniettemin is het nog steeds een erg sterke game. De gameplay is nog even vloeiend als in de vorige games en de missies in dit spel zijn geweldig. Eén missie in het bijzonder komt naast de beroemde Scarecrow-missie uit de eerste game te staan qua hoe goed en bijzonder die is. Het spel is gewoon erg fijn om te spelen, maar mist het een-en-ander. Er zitten gewoon te veel bugs in, niet alleen grafische bugs maar ook bugs die de gameplay storen. De game eindigt abrupt en met het verhaal kon veel meer worden gedaan. Grafisch is het een pareltje, er zit oneindig veel detail in de wat donkere secties van de game en over het algemeen is het spel erg mooi. Met een paar maanden extra werk kon dit spel even goed zijn als de twee vorige Arkham-games, maar nu is het gewoon net wat minder. Nog steeds erg tof om te spelen, maar het mist net te veel om het een topgame te kunnen noemen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gameplay nog steeds heerlijk - Veel bugs 7,5
+ Stuk uitdagender - Verhaal kon beter