Civilization V

Naast het verzamelen van resources is het belangrijk goed contact te onderhouden met de leiders van andere beschavingen. Je kunt met ze onderhandelen om zo resources die jij niet tot je beschikking hebt te verkrijgen. Kijk wel uit want verkeerde beslissingen kunnen er voor zorgen dat ze de oorlog aan jou verklaren. De AI van de tegenstanders vond ik helaas wat tegenvallen. Ze maken soms erg vreemde beslissingen en zijn over het algemeen erg agressief. Om het minste of geringste verklaren ze je de oorlog maar net zo makkelijk smeken ze om vrede als je hun aanval weet af te slaan. Naast de andere beschavingen introduceert Civilization V de City-states. Dit zijn staten die bestaan uit één stad. Door met deze steden bevriend te worden zullen ze jou helpen door je bijvoorbeeld resources te geven.

Civilization V

Ondanks dat de game voor beginners lastig zal zijn om snel onder de knie te krijgen is het wel een stuk toegankelijker gemaakt. De menu’s zijn allemaal erg overzichtelijk en je hebt de beschikking over een aantal adviseurs die je helpen met het nemen van besluiten. Zo kun je bij de militairy advisor terecht als je legers moet bouwen en bij je science advisor voor advies over welke technologie je het beste kunt kiezen. De game mag dan wel makkelijker te spelen zijn, het is een blijft een enorm diepe game. Ervaren spelers zullen nog steeds de voldoening krijgen die ze in de vorige game ook kregen.

De combat is in Civilization V helemaal op de schop gegooid. Je kunt niet langer meer grote groepen legers op elkaar stapelen. Hierdoor is het minder belangrijk hoe groot je leger is en wordt het belangrijker om tegenstanders goed te counteren met de juist units. Ook zul je je units goed moeten positioneren waardoor de focus veel meer op de strategie komt te liggen. Een ander element wat is aangepast zijn de verschillende zones op het speelveld. Deze waren voorheen nog vierkant maar die zijn nu veranderd in zeshoeken. Hierdoor krijg je een hoop meer mogelijkheden je units te verplaatsen en het voelt allemaal een stuk natuurlijker aan.

Civilization V

De diepgang van Civilization V is, zoals we mogen verwachten, weer enorm. De vele factoren die invloed hebben op je beschaving zoals de verschillende resources, de Social Policies die je kiest, je positie op de map en je omgang met de buren zorgen ervoor dat geen twee games hetzelfde zijn en je altijd de mogelijkheid hebt om je eigen strategie te verbeteren. De achttien verschillende beschavingen waaruit je kunt kiezen hebben allemaal hun eigen voordelen en je kunt er altijd één kiezen die goed bij je speelstijl past.

Naast de gameplay is de game ook gewoon prachtig om te zien. Het speelveld zit vol detail en de schermen waarin je de diplomacy uitvoert met de andere wereldleiders zijn volledig geanimeerd en erg stijlvol. Extra aandacht gaat uit naar het geluid. De rustgevende achtergrondmuziek is gewoonweg prachtig.

Civilization V is een erg goede strategy-game. Het behoudt zijn kern gameplay die we van de games in de serie mogen verwachten maar op een aantal andere punten heeft het een aantal grove veranderingen doorgevoerd. Het nieuwe combat-systeem werkt een stuk beter dan het oude en ook de Social Policies werken goed. De game ziet er geweldig uit en het is makkelijker dan ooit om als newbie in de game te stappen.

Cijfer
+ Nieuw combat-systeem
- AI soms wat vreemd