CD: Caro Emerald - Deleted Scenes From The Cutting Room Floor

Het kan raar lopen in de muziekwereld. In 2007 belden Nederlandse producers David Schreurs en Jan van Wieringen Caroline van der Leeuw op. Zij hadden met Vince Degiorgio (o.a. N Sync, Atomic Kitten) een liedje geschreven voor een Japanse act en de vraag was of Caro de demo in kon zingen. Er werd niks met het nummer gedaan, dus Caroline mocht zich botvieren op de track. Het werd de doorbraak waar ze eigenlijk nooit echt rekening mee hield.

Caro Emerald

Dat Caroline van der Leeuw, of nu onder haar stagename Caro Emerald, muziek ademde was allang duidelijk. Met een jazz- en zangopleiding op het conservatorium op zak bleef ze in de muziekwereld hangen met verschillende baantjes. 'Back It Up' bleek perfect bij haar ambities en geluid te passen en toen begon het balletje te rollen. Via een uitzending op AT5 vroegen mensen zich af wie zij was. Youtube deed daarnaast ook een flinke duit in het zakje en afgelopen jaar deed de airplay op de radio de rest. Caro Emerald brak door en niet voor niks. Ze heeft namelijk een gouden strot en een uitstraling die prima bij de muziek van haar debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor past. Haar tweede single 'A Night Like This' pronkt zelfs op de nummer 1 positie van de hitlijsten momenteel.

Caro Emerald

Een debuut waarop terug gegrepen wordt naar geluiden van weleer, zeer weleer zelfs. Jaren dertig, veertig en vijftig komen voorbij. Charleston, jazz, mambo en tango-invloeden vermengen zich met een eigentijds geluid waarin samples en beats het bewijs van zijn. Het klinkt fris, vernieuwend en speels en niet onbelangrijk, erg goed in de oren. Niet alleen de singles dragen het woord "catchy" in het vaandel, het leeuwendeel van de plaat doet dit ook. Een groovy deuntje sleurt je decennia terug in 'That Man', de rokerige jazzclubs doemen voor je op en een dame in stijlvolle jurk swingt er op het podium. De prachtige vocalen van Caro zijn als de kers op de slagroom. Piano, blazers, Hammond orgel, vibrafoon, verschillende strijkers en exotische instrumenten zorgen voor de nodige afwisseling. Maar de retrosfeer blijft overal overeind staan en zorgen voor een coherent geluid. Een zondagochtend met pruttelende koffie, een krantje en Caro Emerald is toch heerlijk!