Divinity II: Ego Draconis
Divinity II: Ego Draconis is een vervolg op Divine Divinity en Beyond Divinity, RPG’s ontwikkeld door de Belgische developer Larian Studios. Zoals in de verzorgde en uitgebreide handleiding is te lezen, speelt het spel zich net als de andere delen af in de magische wereld Rivellon, dat verscheurd en getekend is door grote oorlogen. Draken en Dragon Knights (mensen die de kracht hebben om in draken te transformeren) hebben jarenlang Rivellong geteisterd en jij, als Dragon Slayer (drakendoder) in opleiding, krijgt de opdracht om Tilana, de laatste Dragon Knight in Rivellon een kopje kleiner te maken.
Het prille begin
Na een kort introductiefilmpje kom je al heel snel in het scherm waar je je karakter kunt samenstellen. Geslacht, type gezicht, kleur en model haar en type stem zijn de zaken die je naar wens in kunt stellen. Met name voor de beginnende RPG-speler zal het een geruststelling zijn dat het op het uiterlijk na niets uitmaakt voor de rest van de game. Nadat je je karakter naar wens hebt ingesteld begin je direct bij een dorpje waar je een ritueel zult ondergaan om daadwerkelijk een Dragon Slayer te worden. Waar de twee voorgaande games nog RPG’s waren met een bird’s eye view, valt op dat Divinity II een third person view heeft, wat direct erg vertrouwd aanvoelt. Lopen gaat met de WASD-toetsen en rondkijken met de muis. Natuurlijk zijn de toetsen naar eigen smaak in te stellen, ook sneltoetsen voor magic en zelfs sneltoetsen om van wapenuitrusting te wisselen zijn beschikbaar.
Eenmaal in het dorpje aangekomen leer je wat meer over wat het zijn van Dragon Slayer allemaal betekent. Het meeste heeft ook direct te maken met een aantal specifieke dingen binnen Divinity II. Als Slayer krijg je namelijk een aantal mentale krachten van de draken. Zo zul je dode geesten kunnen zien en ermee communiceren, maar van een andere Slayer krijg je ook “Mindread”, oftewel de kracht om gedachten te lezen. Dit laatste speelt een grote rol binnen de game. Niet dat het verplicht is om de mindread te gebruiken, maar door de gedachten van sommige andere karakters te lezen kun je wel een hoop leren. Soms zullen je attributen daardoor een boost krijgen, maar je kunt ook dingen te weten komen die je nodig hebt voor bepaalde sidequests etc. Oftewel het voegt een interessant onderdeel toe aan deze RPG. Waar je wel rekening mee moet houden is dat iedere keer dat je de gedachten wilt lezen dit experience kost. Zeker in het begin van de game moet je hier toch wel mee opletten, omdat die experience eigenlijk telt als schuld die eerst ingelost moet worden voordat je daadwerkelijke experience weer omhoog gaat en je dus hogere levels kunt halen.
Zoals al eerder aangegeven is de karakterkeuze erg vrij en open. Ditzelfde geldt ook voor de klassen waaruit je kunt kiezen; Priest, Mage, Warrior en Ranger. Nou, eigenlijk waaruit je niet kunt kiezen, omdat je altijd de mogelijkheid hebt om de specifieke skills van een klasse te upgraden. Het enige verschil is dat op het moment dat je een klasse kiest, je een wapen van die klasse krijgt, alsmede een skill en een paar attributen die het best bij die klasse horen, zoals strength en dexterity. Maar uiteindelijk maakt dit dus eigenlijk geen verschil, omdat je vrij bent om te upgraden wat je zelf wilt. Wel zul je je als speler waarschijnlijk focussen op een bepaalde klasse omdat smaken verschillen en de een de voorkeur geeft aan magic, terwijl een ander vijanden liever gewoon hack’n’slash met een zwaard te lijf gaat. Zo kun je de skill Summon van de Priest probleemloos combineren met de Poison Arrows van de Ranger bijvoorbeeld. In de praktijk geeft je dit als speler heel veel vrijheid in de manier waarop je de game aanpakt, erg prettig.