Boek: John Wiseman - Ultimate SAS Survival

Zijn deze bessen giftig? Wat te doen bij een kernaanval? Hoe voorkom je dat beren je aanvallen? Zo maar een paar weetjes die het verschil kunnen maken tussen het dansen van de funky chicken op je 88e verjaardag en een eervolle vermelding bij de Darwin Awards. Je vindt deze en meer nuttige kennis in de Ultimate SAS Survival.

Hardcover
Deze nieuwe uitgave van de survivalgids is niet echt geschikt om mee te nemen in je backpack, behalve misschien om grizzlyberen mee neer te knuppelen, want de hardcover is groot en behoorlijk zwaar. Het is dus vooral een boek dat leuk is om af en toe eens door te bladeren om iets op te zoeken, of om in de vakantiestemming te komen. Voor beide doelen is het boek perfect geschikt. De handige hoofdstukindeling, waaronder uitrusting, voorbereiding en voedsel, zorgen ervoor dat je snel informatie kan vinden waarnaar je op zoek bent. Daarnaast zorgen de prachtige afbeeldingen (die in een normale uitgave ontbreken) ervoor dat je je een echte avonturier in de jungle waant, terwijl je lekker op de bank zit met een kopje thee. Verder nog een aanrader om te lezen zijn de 'extreme scenarios' die Wiseman beschrijft. Je kunt de situatie zo bizar niet verzinnen - denk kernaanval, afgebeten ledenmaten etc...- of de schrijver heeft er wel een passende oplossing voor. Al met al dus een prima boek om lekker doorheen te bladeren terwijl je je bezint op je volgende kampeeradresje.

Niet voor in de rugzak
Het grote formaat en de mooie illustraties zijn ook meteen een nadeel van deze uitgave. De kans dat je vooraf alle eetbare bessen uit je hoofd gaat leren is natuurlijk niet zo groot. Het is juist zo handig als je dat even in je rugzak kan grijpen voor die nuttige informatie. Dit boek moet dan ook meer beschouwd worden als een genietgids, dan als een survivalgids. Maar dat maakt het boek er niet minder leuk op. Vier sterren dus voor dit boek dat ons doet verlangen naar zomer en avontuur.

Uitgever: Nilsson & Lamm ISBN: 978 00 073 1285 6 Pagina's: 391 Waardering:

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.