Halo 3: ODST
Nieuw is dus wel Firefight, waarbij je het met maximaal vier man opneemt tegen oneindig veel aanvalsgolven van Covenant. Het zal voor mensen die Gears of War 2 gespeeld hebben nu direct overkomen als een simpele kopie van de Horde-spelmode, maar dat is het niet. Firefight is opgebouwd uit Waves, Rounds en Sets. Een wave is één aanvalsgolf, een Round bestaat uit vijf Waves waarna er eventjes een rustpauze is en een set bestaat weer uit 3 Rounds. Na het succesvol afsluiten van een set verandert de game echter doordat er een nieuwe skull geactiveerd wordt waarmee de spelregels veranderd worden. Skulls die geactiveerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld Catch (waarbij de vijand veel meer granaten gooit) en Black Eye (waarbij je schild niet meer automatisch herlaadt maar je vijanden moet slaan om dit te doen). Combinaties van skulls worden ook in de loop der tijd mogelijk waarmee de moeilijkheidsgraad echt omhoog schiet. Dit is echter irritant omdat je als team maar een beperkt aantal respawns hebt die pas herladen worden na het succesvol uitspelen van een set. Teamplay is dus erg belangrijk en dit heeft ertoe geleidt dat Bungie de normale Xbox Live matchmaking heeft geschrapt waardoor je alleen nog maar kunt spelen met mensen uit je friendslist. Het is ergens wel te begrijpen, maar het is en blijft een achterlijke beslissing en een zwaar gemis bij Firefight. De maps zijn verder wel goed van opzet en bieden genoeg variatie en de spelmode zelf biedt meer dan genoeg plezier samen met wat goede vrienden. Enige jammere is de achievement die je krijgt als je een hele ronde lang niemand vermoord, zeker nu het spel nog niet zo lang uit is zul je toch wel vaak te horen krijgen dat mensen een ronde lang niets willen doen om zo die 10G in hun virtuele zak te steken. Beetje jammer.