Resistance 2

Resistance: Fall of Men werd geroemd door zijn co-op modus. De hele singleplayer campaign was met twee spelers te spelen. Dit zit niet meer in Resistance 2. In plaats hiervan zit er een co-op modus in van een heel ander kaliber, welke zowel online als offline te spelen is.

In de co-op modus van Resistance 2 worden de spelers in een gebied gedropt om een aantal objectives te voltooien. Die objectives variëren van het veilig stellen van een voorwerp tot het ontmantelen van een bom. Onderweg heb je uiteraard genoeg schietvoer om je mee te vermaken. In de co-op modus hebben spelers wel een healthbar. Er liggen echter geen healthpacks om deze aan te vullen. Dit brengt ons bij een nieuw aspect in Resistance 2. Aan het begin van het spel kunnen spelers kiezen uit drie klassen; Special Ops, Soldiers en Medics. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteiten. De Special Ops hebben een wapen met scope om zijn vijanden snel om te leggen en kunnen munitie droppen voor zichzelf en medespelers. Soldiers hebben een minigun in handen en zijn de grote schadedoeners. Medics hebben zoals verwacht helende krachten. Speel je offline met zijn tweeën dan zul je zien dat Special Ops de beste optie is. Speel je echter online met acht man dan is het handig als de verschillende klassen ook daadwerkelijk gebruikt worden. De verschillende klassen werken erg lekker ondanks dat het systeem simpel is gehouden. Gaandeweg worden er flink wat experience points verzameld door Chimera te doden of objectives te halen. Zo wordt je personage sterker en boek je steeds meer vooruitgang. Wanneer je met zijn tweeën bent, houdt de tweede speler zijn vooruitgang helaas niet. Dit omdat je geen andere account in kan laden maar gebonden bent aan een soort guest account. Dit is toch wel een flinke belemmering als je gewoon offline wilt co-oppen, en ik hoop dan ook dan Insomniac Games nog met een patch komt om dit probleem op te lossen.

En dan is er nog de Competitive modus waar je met tot maarliefst 60 man een potje kan gaan knallen, en dat vrijwel zonder lag. Spelers hebben de keuze om aan de slag te gaan met de mensen of de Chimera, elk met zijn eigen set wapens. In Resistance 2 zitten de klassieke Deathmatch, Team Deathmatch en Core Control. Die laatste is beter bekend als Capture the Flag. Alle drie de speltypes zijn erg leuk en verslavend, vooral als de server ook daadwerkelijk tegen de 60 man zit. Er is echter nog een vierde en nieuw speltype, namelijk Skirmish. In Skirmish worden de spelers ingedeeld in squads van 5 spelers. De squads worden in een groot gebied gedropt en moeten een aantal objectives voltooien zoals het beschermen van een stuk grond of het elimineren van een bepaalde target. Naarmate je meer objectives voltooit met je squad beweeg je steeds meer richting een centraal punt in het gebied, waar je de rivaliserende squads op je donder krijgt. Er ontstaat dan ook een gigantische oorlog wanneer alle squads elkaar het leven zuur maken en men elkaar geen rust gunt. De Skirmish modus is zo leuk dat ik af en toe vergat dat er nog meer leuke dingen te doen waren in de wereld van Resistance 2. Combineer de verslavende speltypes met een handig werkend leaderboard en je hebt een ijzersterke multiplayer aan Resistance 2.

Grafisch gezien staat Resistance 2 ook zijn mannetje. De levels zijn vaak rijkelijk gevuld met details en er zijn in een level bovendien geen laadtijden. Zo nu en dan merkte ik wel dat sommige textures aanzienlijk meer aandacht gekregen hebben dan andere. Desondanks zit Resistance 2 technisch gezien verder goed in elkaar. De game laat vaak veel tegelijkertijd in beeld zien zonder een eronder lijdende framerate; rondvliegende kogels, ontploffende auto\\\'s en neerploffende Chimera is de Playstation 3 gelukkig allemaal niet te veel.

Het geluid in de game is fenomenaal. De voice acting voegt daadwerkelijk iets toe aan de game. De achtergrond muziek en geluidseffecten maken het ernaar dat de speler in de game wordt gezogen. Uitelkaar spattend vlees, kloppende geluiden in de eieren van Creepers en onheilspellende muziek op onheilspellende momenten; alles klopt.