Call of Duty: World at War

De multiplayer van Call of Duty: World at War is het gedeelte waar de game zijn replay-waarde verdient. Het hele systeem is ongeveer hetzelfde als in Call of Duty 4, met hier en daar een toevoeging om het allemaal nog wat uitgebreider te maken. Als je de multiplayer voor het eerst opstart zijn er vrij weinig mogelijkheden. Zo zijn er maar drie game-modi die je kunt spelen en zul je de Create-a-Class mode nog vrij moeten spelen. De eerste paar rondes zit je dus vast aan de voorgefabriceerde classes. Je zult merken dat je medespelers die wel zelf een class kunnen maken een dikke voorsprong op je hebben, maar gelukkig bereik je vrij snel het achtste level waarin je zelf een class kunt samenstellen. Het hele Create-a-Class systeem is bijna letterlijk gekopieerd van het vorige deel. Op zich niet erg natuurlijk aangezien het al erg goed werkte.

Uiteraard heeft Treyarch hier en daar wat perks aangepast zodat het allemaal in de WOII setting past. Perks zijn een soort vaardigheden die je kunt gebruiken om je soldaat helemaal naar je smaak aan te passen. Er zijn een hoop perks waar je uit kunt kiezen, maar je zult er maar drie kunnen selecteren. Perks verschillen van extra vuurkracht en extra health, tot het bezitten van een vlammenwerper en extra snel herladen. Aangezien de voertuigen dit deel weer terugkeren zijn er ook een aantal vehicle perks. Zo is er een perk die de loop van je tank sneller laat draaien, en een die de turret bovenop de tank minder snel laat oververhitten. Ook de challenges keren weer terug in dit deel, aangezien de level cap is opgeschroefd naar 65 zul je deze dus wel kunnen gebruiken om het allemaal wat sneller te laten verlopen. De meeste wapengebonden challenges geven je ook nog toevoegingen voor je wapens, zoals een silencer.

Als je de single player al hebt uitgespeeld voordat je aan de multiplayer begint zul je merken dat de maps die je speelt met wat aanpassingen uit de single player zijn gehaald. Toch zijn de maps erg gevarieerd en ze ademen stuk voor stuk een andere sfeer uit. In sommige maps vindt je tanks waar je in kunt stappen. Ik snap eigenlijk niet waarom Treyarch ervoor heeft gekozen om deze in de game te doen, aangezien het gewoon niet fijn werkt. Tanks zijn veel te sterk en je hebt al gauw drie man nodig om een tank snel op te kunnen blazen. In je eentje heb je gewoon niet genoeg wapens om er een te slopen. Waarschijnlijk had ik het niet eens gemist als er geen tanks in de multiplayer zaten, misschien werd het geheel wel beter zonder tanks aangezien ze niets dan frustratie opleveren. De kill-rewards zijn ook teruggekeerd: Bij drie kills achter elkaar wordt je beloond met een Recon plane, dit zorgt ervoor dat je de vijanden als rode stippen op je map ziet. Vijf kills achter elkaar geeft je een Artillery Strike die je een stuk uit de map laat plat bombarderen. Bij zeven kills krijg je een stel agressieve honden die je op je vijanden afrennen. Je vijanden kunnen deze honden wel afschieten, maar dit is soms moeilijker dan je denkt. Een klein minpuntje aan de levels zijn de spawnpunten. Soms zul je merken dat je recht achter je vijand spawnt, of dat er ineens drie vijandelijke soldaten om je heen spawnen. Gelukkig gebeurd dit niet zo vaak, maar het is toch redelijk frustrerend als dit voorkomt. Misschien iets voor een patch in de toekomst?

Al met al zorgt de multiplayer ervoor dat je de game in je console blijft stoppen. Alle oude wapens zoals de M1 Garand en de MP40 zijn weer terug en ik moet zeggen dat ik ze wel gemist heb. Wat ik nog steeds mis is de mogelijkheid om camouflage op je wapens te plakken, ik vond dit er bij Call of Duty 4 altijd wel tof uitzien. Het enige echte minpunt wat ik aan de multiplayer kan ontdekken is dat het misschien teveel op zijn voorganger lijkt. Maar aan de andere kant is dat ook een pluspunt aangezien de multiplayer van Call of Duty 4 ook al uitmuntend was. De geheel andere setting, de wapens en de nieuwe perks zorgen toch voor genoeg afwisseling waardoor ik dit deel toch een nieuwe ervaring vind ten opzichte van Call of Duty 4.

Als extraatje wordt er nog een speciale mode toegevoegd zodra je de singleplayer hebt voltooid: de \\\'Nacht der Untoden\\\'. Dit is een mode waarin jij en maximaal 3 vrienden een huis moeten beschermen tegen hordes zombies. Je huis begint in een lege kamer waarin je wat wapens kunt kopen. Hoe meer zombies je afmaakt hoe meer deuren en barricades je kunt open maken om jezelf te verdedigen. Ook kun je nieuwe kamers vrijspelen waar je betere wapens kunt kopen. Deze extra vuurkracht kun je goed gebruiken aangezien de zombies die op je huis afkomen steeds sterker worden. Een erg leuke en verslavende game-mode waar je zeker wat avondjes mee kunt vullen met je vrienden!