Valkyrie Profile 2: Silmeria

Een ander belangrijk puzzel-element in het spel zijn Sealstones. Sealstones zijn een soort items die effecten met zich meedragen en dit over het gehele gebied verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan een Sealstone met het effect dat het de vijanden sterker maakt. Deze Sealstone wil je natuurlijk niet in het gebied laten staan omdat jij dan meer moeite moet doen om de vijanden te verslaan. De Sealstone kan je dan bijvoorbeeld oppakken en meenemen, zo word jij sterker en de vijanden juist niet! De precieze effecten van de Sealstones worden altijd weergegeven en dus moet je zelf even kijken of het slim is om een Sealstone te laten staan om mee te nemen.

De puzzel-elementen in het spel zijn niet echt heel ingewikkeld. Af en toe moet je even goed kijken hoe je het beste kunt gaan staan om vervolgens een sprong naar de kist of een hogere verdieping te maken. Af en toe moet je ook gaan slepen met blokken uit een andere kamer om ergens anders weer verder te kunnen en dat maakt het ietwat pittiger. Het zal nooit al te moeilijk worden zodat je kunt blijven genieten van het epische avontuur.

Wat kan je nog meer?
In RPG\\\'s is het standaard dat je vaak een heleboel aan je characters kunt \\\'tweaken\\\' om ze zo sterk mogelijk te maken. In dit spel is dit ook aan de orde. Hier spreken we dan over de zogenoemde Runes. Runes kun je vinden in kisten maar natuurlijk ook verkrijgen in gevechten. Als je deze Runes in je menu handig combineert met de uitrusting van characters kun je ervoor zorgen dat de uitrusting van de characters opwaardeert en dat je daardoor meer krachten krijgt. Het lijkt wel of er oneindige combinaties te vormen zijn die dan weer zorgen voor meer aanvalskracht of verdediging en af en toe weet je niet meer waar je het zoeken moet. Ik bleef trouw aan meer kracht voor mijn krachtpatser, meer verdediging voor de zwakkelingen en meer magie voor de magiërs en dat scheen ook goed te werken.

Hoe voelt het aan?
De ontwikkelaars hebben naar mijn idee veel tijd besteedt aan de graphics en de muziek. De personages zien er erg mooi uit en de omgevingen (ook al is het side-scrolling) brengen een zekere sfeer met zich mee. De mix tussen 2D en 3D in het spel werkt wonder boven wonder wel erg leuk. De 3D-cutscenes zijn een lust voor het oog. Ook aan het uiterlijk van de characters is de nodige aandacht besteedt. Om het verschil tussen Alicia en Silmeria te laten zien is er veel nadruk gelegd op haar gezicht. Alicia zelf is een mooie en nette prinses, dit kun je dan ook prima zien in haar onschuldige uitdrukking. Echter, als Silmeria aan de oppervlakte verschijnt zien we een ijskoude madame en dit is dan ook te zien in de ogen van het character. Brrr... Het spel ziet er verder gelikt uit en Square Enix weet weer het nodige aan capaciteiten uit de PlayStation 2 te halen.

De soundtrack van het spel brengt ook zeker een soort van mythische sfeer met zich mee. Het geluid deed me denken aan Star Ocean 3 en het bleek dat ik het niet bij het verkeerde eind had. Dezelfde componist die gewerkt heeft aan Star Ocean 3 heeft namelijk zijn muzikale talent verleend aan Valkyrie Profile 2: Silmeria.