Final Fantasy VI Advance

De gameplay van FF VI is eigenlijk niet anders dan we gewend zijn van de FF-spellen. Een turnbased-systeem laat de speler omstebeurt een aanval kiezen die je met de A-knop selecteert. Vervolgens kies je dan ook nog eens welke vijand je aan wilt vallen (ook met de A-knop) en zo baan je een weg door verschillende gevechten. In dit spel ligt het aantal \\\'random encounters\\\' wel hoog. Je krijgt om de paar passen wel een gevecht voor de kiezen en dit kan op den duur frustrerend gaan werken. Soms wil je gewoon even lekker genieten van het verhaal en niet om de haverklap een vijand tegenkomen. Maar de gevechten zijn daarentegen natuurlijk onvermijdelijk omdat jouw party gewoon dient te levelen om sterker te worden. In de gevechten kan je gebruik maken van de verscheidene krachten van jouw characters. Je kunt ook gebruik maken van de krachten van de espers. Deze espers dien je toe te wijzen aan een character en die desbetreffende character leert dan de spells die de esper bevat. Je kunt op deze manier jouw character uitbreiden tot een heuse vechtmachine met diens eigen technieken en dan ook nog eens magie van de espers.

De characters bevatten allemaal een eigen kracht. Zo krijg je te maken met mensen die gebruik maken van \\\'tools\\\' en ook een dief zal zijn plaats innemen in jouw party. In het spel heb je af en toe de krachten nodig van deze characters om verder te komen en dat maakt het naar mijn mening wel interactief. Ik had niet langer het idee dat je van je ridder net zo goed een magiër kon maken omdat de speciale skills echt bestemd waren voor een bepaald soort held. Sommige van jullie zullen misschien denken dat je zo gelimiteerd wordt in het creëren van jouw eigen party maar je zult al snel merken dat het verwisselen van espers ook een heel arsenaal aan verschillende krachten aan de characters geeft. Het maakt dan niet zo zeer uit dat je niet echt van klasse kan veranderen (bijvoorbeeld dief naar magiër) omdat je de kans krijgt om van allerlei walletjes te eten.

De graphics van het spel zijn natuurlijk gedateerd maar dit stoort niet tijdens het spelen. Ik kreeg een beetje het nostalgische gevoel en dat was nu juist wat ik ook verwacht had. Het was vreemd geweest als Final Fantasy VI bijvoorbeeld de graphics van FF X zou bezitten, dat klopt gewoon niet in de tijdlijn. Nu hebben we natuurlijk ook te maken met een verouderde handheld, de GBA. Dit apparaatje kan veel, maar next-gen graphics hoeven we niet te verwachten. Toch is het een prettige ervaring om het spel op de GBA te spelen. Heerlijk voor onderweg, een oldschool RPG die je toch zo een 30 uur bezig zal houden.

Het geluid in het spel is weer verzorgd door de componist van Square Enix genaamd Nobuo Uematsu. Je merkt tijdens het spelen dat de muziek ieder deel weer meer geavanceerder wordt. Waar je in FF I & II: Dawn of Souls nog te maken had met enkele bliepjes, hoor je nu in FF VI al echt emoties in de geluiden. Het creëert een lekkere sfeer als je bijvoorbeeld met onheilspellende muziek een baas tegemoet treedt.

Om even door te gaan op de graphics wil ik wel de lezers wijzen op het feit dat Square Enix sowieso het spel Final Fantasy IV op de planning heeft staan voor de Nintendo DS. En jawel, met verbeterde graphics in de stijl van FF III (3-D graphics). Stiekem zie ik dit een beetje als het uitmelken van een franchise. Het is niet duidelijk of Final Fantasy V en VI ook in een betere grafische stijl op de Nintendo DS uitgebracht zullen worden maar er bestaat een grote kans. Het lijkt mij dan ook beter om nog even te wachten op meer nieuws omtrent het porten van deze games zodat je niet \\\'afgescheept\\\' wordt met een mindere versie van bijvoorbeeld FF V of FF VI.