After Burner: Black Falcon

Het verhaal van After Burner: Black Falcon gaat over dertien prototype vliegtuigen die gestolen zijn door een groepje huurlingen. Jij bent lid van het geweldige Joint Task Force Scramble Team dus is het de bedoeling dat jij er voor zorgt dat er geen kwaad kan worden gedaan met deze supergeavanceerde vliegtuigen. Dit verhaal presenteert zich in een comic-achtige stijl van 2D plaatjes die van allerlei kanten belicht en verschoven worden. Het voelt allemaal old-skool en lekker overdreven aan.

Voor de single-player missies heb je de keuze uit drie piloten. De snelste piloot ter wereld, de meest destructieve piloot en een pilote met een perfecte score. Elk van de piloten heeft zijn/haar eigen mini-verhaaltje en aparte bonus-missies die tussen de normale vierentwintig missies zitten. Is je keuze gemaakt, dan doorloop je één voor één alle missies die je van je commandant krijgt.

De missies lopen qua uitleg behoorlijk uiteen, maar hebben allemaal het zelfde doel: vernietig de vijand, red de good guys. Haal een psychotische piloot neer of red een ziekenhuisvliegtuig voordat deze zijn voorraad met konijnenknuffels verliest. Bij elke missie kies of koop je een vliegtuig. De game zelf adviseert door middel van een groene pijl welk (officieel gelicenseerd!) gevechtsvliegtuig het beste bij de missie past. Na die keuze krijg je nog de mogelijkheid om je vliegtuig wat op te pimpen met extra ammo, ruimte of een aparte grappige skin. Kies bijvoorbeeld uit een heuse Formule 1-skin, een piratenlogo of een extra vleugel op je fighterplane.

Elke missie heeft zijn hoofdoel, maar er vallen extra punten en geld te verdienen met het halen van de bonusmissies. Met dit geld kun je je vliegtuigen weer extra upgraden of pimpen. \\\"Pwn\\\" bijvoorbeeld een stuk of vijftien onderzeeërs of laat een stuk of twintig lanceerplatformen kennis maken met jouw raketten. Naast een praktisch oneindige voorraad kogels heb je namelijk ook de beschikking over grond- en luchtraketten.

Elke missie bestaat uit non-stop arcade-actie in een 3D omgeving waar je gevechtsvliegtuig met een enorme snelheid doorheen raast. Alhoewel je het vliegtuig vanzelfsprekend kunt besturen met behulp van de joystick vlieg je in één lijn recht op het uiteindelijke doel af. Ondertussen schiet je een enorme hoeveelheid lucht- en gronddoelen aan gort en ontwijk je raketten en afweergeschut.

Zo nu en dan moet je tussen smalle bergkloven of onder een boog vliegen. Achter de rechterflipper zit de afterburner die je vliegtuig voor een korte tijd nog sneller door het luchtruim jaagt. Gebruik je deze niet dan zal de balk links in beeld zich weer vullen om een volgende keer te worden gebruikt. Kogels schiet je af met het kruisje terwijl vierkantje en rondje dienst doen voor de raketten. Je hebt geen oneindige voorraad wapens, maar van tijd tot tijd landt je vliegtuig op een vliegdekschip of kleine basis om weer ammo mee te nemen.

Qua graphics lijkt het spel precies op een opgepoetste shooter uit de arcadehallen van vroeger. Erg veel detail zit er niet in de vijanden en je krijgt veel van hetzelfde te zien. De kijkafstand is beroerd, maar leidt niet af. Wel vlieg je de ene keer door een woestijn om later tussen ijsschotsen te manouevreren. Hoog in de bergen kom je weer tempels tegen en af en toe mag je ook een brug kapot schieten, maar de stoerste cut-scene zie je al gelijk in de eerste missie waar je dwars door een vulkaan moet vliegen. Gelukkig zijn alle vijanden voorzien van een makkelijke herkenning en zijn je vizier en raketten makkelijk op ze te richten. Heb je iedereen van een groepje vijanden verslagen, dan krijg je combopunten en kun je parachutes met pakketjes extra geld of reparaties opvangen. Verder zijn er nog parachutes die de tijd even vertragen en moet je af en toe rondvliegende mensen redden door er simpel even overheen te vliegen. Een missie duurt ongeveer een minuutje of acht en is op elk moment even te pauzeren. Na elke succesvolle aankoop of gehaalde missie saved de game automatisch je voortgang op memory stick.

Voor elke missie heb je een paar levens en is de health-balk van je vliegtuig op of vlieg je je te pletter tegen een berg dan stort je als een brandende vuurbal neer. Grappig is wel dat je hier af en toe ook nog wat grond- of zeetroepen mee raakt.

De muziek en achtergrondgeluiden voldoen prima, behalve dat de game even hapert als er een nieuw deuntje wordt ingeladen. Onder het genot van gillende gitaren en mllitaire marsmuziek is het schieten of afgeschoten worden!

Multiplayer is helaas niet getest, maar bestaat uit het uitvoeren van dezelfde missies als co-op of elkaar achtervolgen in \\\"mad-cow\\\" mode. Hierin heeft één van de twee een uier onder zijn vliegtuig hangen terwijl de ander hem moet neerschieten. Als dat lukt krijgt die de uier en moet de tegenstander hetzelfde proberen. Omdat het gebaseerd is op de levels die je in de single-player missies hebt vrijgespeeld stelt het verder niet veel voor.