Star Fox Command
Ieder lid van Fox z’n crew heeft zijn eigen fighter met specifieke eigenschappen en meestal zijn er meerdere leden aanwezig op het kaartje. Je kunt hen dan verplaatsen door het gebied, op zoek naar vijanden. Als een van je fighters in contact komt met een rode stip die voor een vijand staat, of een vijandelijke basis, val je automatisch aan. Je komt nu in het traditionele gedeelte van Star Fox Command waar je met je fighter in 3D de strijd met de bad guys aan gaat. Op het bovenste scherm zie je de actie en op het onderste scherm staat een klein vierkant kaartje met daarop de vijanden, weer als rode stippen. Door de stylus over het onderste scherm te bewegen stuur je het schip op het bovenste scherm. Dit werkt redelijk goed, omdat je erg nauwkeurig kunt sturen. Door twee keer bovenin het onderste scherm te tikken versnel je jezelf, door twee keer onderin te tikken vlieg je langzamer. De bekende barrel-rol voer je uit door met de stylus snel heen en weer te krabbelen. Op het onderste scherm zitten ook de knoppen om een U-turn uit te voeren en een looping te maken, beide ontzettend handige manoeuvres tijdens de gevechten. Ook bommen vuur je af met behulp van het onderste scherm, je sleept de bom uit de kantlijn naar de plek op het kaartje waar je hem wil gooien.
Het eerste minpuntje
Dat al deze handelingen met de stylus op het onderste scherm moeten worden uitgevoerd is ook meteen een minpunt. Versnellen, sturen en tegelijkertijd een bom gooien is een haast onmogelijke operatie. Het gebeurde mij ook wel eens dat ik druk aan het sturen was met de stylus en per ongeluk versnelde, omdat ik de stylus even los van het scherm kwam. Ook de barrel-roll doe je soms als je hem niet wil doen, of hij wordt niet goed uitgevoerd, omdat je druk aan het manoeuvreren bent. Aangezien deze rol powerups aantrekt en vijandelijk vuur afkaatst is het nogal irritant dat je hem niet altijd 100% onder controle hebt.
Schieten maar!
Een gemiddelde missie verloopt volgens een vrij voorspelbaar stramien. Je begint, krast wat van de mist weg met de stylus en verplaatst je fighters in de richting van de vijand. Na je beurt verplaatst de vijand zich en tijdens je volgende beurt vinden meestal de eerste gevechten plaats. Je schiet de doelwitten in het 3D level af, vliegt met een barrel roll het vijandelijke moederschip binnen en de strijd is in jouw voordeel beslist. Af en toe moet je een raket uitschakelen door deze te achtervolgen en af te schieten, of een eindbaas een lesje leren.
Uit mijn summiere beschrijving van de daadwerkelijke actie zul je misschien wel merken dat de gevechten niet heel veel om het lijf hebben. Begrijp me niet verkeerd, ze zijn zeker vermakelijk, maar erg veel variatie of diepgang is er niet. De moeilijkheid van het spel ligt ook niet de tegenstand die je krijgt, maar in de beperkte tijd en beurten die je hebt. Wat het spel ook lastiger maakt is de afstraffing die je krijgt als je bijvoorbeeld een foutje maakt bij het onderscheppen van een raket, of als je rode stipjes je moederschip laat bereiken.