Blitzkrieg 2: Liberation
Blitzkrieg 2: Liberation is de stand-alone add-on voor de RTS Blitzkrieg 2. De game bouwt voort op de oorlog die in het origineel is ingezet. Zowel in de single- als multiplayer kun je nu weer aan de slag in de Tweede Wereldoorlog, met de nadruk op de laatste jaren van het conflict. Duitsland is hierbij in de defensie en dit werkt ook door in de missies, met de geallieerden moet je vooral aanvallen en bij de Duitsers is het in veel gevallen verdedigen of een (klein) tegenoffensief uitvoeren.
Voldoening versus frustratie
De add-on lijkt (zoals te verwachten viel) op het origineel, Blitzkrieg 2. Je begint weer met een aantal leger-eenheden en een opdracht. Die voer je uit door het strategisch inzetten van je troepen en door het selecteren van de juiste hulptroepen. Eenheden bijbouwen kan niet in deze game en je bent dus afhankelijk van de troepen waar je mee begint en de versterkingen die beschikbaar zijn. Dit kan af en toe best lastig zijn en zelfs frustrerend. Want let je even niet op en sneuvelen net die laatste twee tanks dan kan de missie wel eens onhaalbaar blijken. Bijbouwen kan dan niet, dus je zult opnieuw moeten beginnen. Dit zorgt wel voor uitdaging en bij veel missies zul je daarom echt zorgvuldig te werk moeten gaan. Met de spatiebalk kun je het spel op pauze zetten, om meerdere opdrachten tegelijk op te dragen en even weer overzicht te krijgen van het slagveld. Zonder deze optie zou de game haast onspeelbaar zijn geweest, maar zelfs met de pauze knop heeft het spel nog een hoog trial & error gehalte. Dit zorgt af en toe voor enige frustratie, omdat je wéér moet laden na even niet goed opgelet te hebben, maar gelukkig is de voldoening als je het dan wel haalt groter dan de eerdere ergernis.
Geen topgame
Of het nou als Hauptman of Captain is, een game als Blitzkrieg moet je het idee geven dat je midden in de oorlog staat en leiding geeft aan je troepen. Het belangrijkste hierbij is het uiterlijk van het spel, wat dat betreft geeft deze game je echt het gevoel dat je meedoet in de strijd. De eenheden zijn authentiek en de gebieden waarin je strijdt doen Europees aan en zijn neergezet met veel aandacht voor detail. Het geluid in het spel is ook puik, met commentaar van je soldaten in hun eigen taal. De missies en de context zijn dik in orde, met realistische opdrachten en veldslagen die echt zijn gebeurd. Helaas gaat het op een ander punt enigszins mis. Het spel bevat erg veel kleine foutjes en gebreken. Zo zorgen de intelligentie en het gedrag van de troepen er telkens weer voor dat je beseft dat je vanachter je PC een game zit te spelen en niet daadwerkelijk vanuit een bunker opdracht geeft aan die arme drommels van soldaten. Een voorbeeld hiervan is als je met een tank op een groep infanteristen afrijdt en deze je vervolgens al kruipend blijven volgen terwijl je met het pantservoertuig naar achteren blijft rijden. Dat de soldaten het voertuig blijven volgen, ook als je langs een eigen mitrailleur post rijdt die ze een voor een neer maait getuigt niet echt van een goede Artificial Intelligence. Dit soort dingen gebeuren vaker in het spel en ook zaken als het spontaan spawnen van vijandelijke troepen, naast jouw soldaten zorgen voor irritatie. Natuurlijk is er ook enig inlevingsvermogen gewenst, maar dergelijke onvolkomenheden zijn toch erg jammer en zorgen er voor dat deze game meer van zichzelf te dulden heeft dan van zijn concurrenten.