Gothic 3

Gelukkig zijn andere dingen in het spel wel goed geslaagd. De muziek doet niet onder voor een Hollywood film, inclusief complete orkesten en koren die hoogzingend in je oren schallen, of donkere trom waardoor je extra op je quivive bent in een spookachtige grot. De graphics mogen dan ietsjes minder mooi zijn dan Oblivion (minder bloom en HDR, een pietsje mindere textures), daartegenover staat dat je een stuk verder in de verte kan kijken en je zo goed als geen erwtensoep-effect hebt (waarbij de verre achtergrond als een soort mos-grasvlakte aan doet, terwijl inspectie van dichterbij laat zien dat er toch écht bomen en stenen zijn). Ook de verschillende omgevingen in het boslandschap, de woestijn en het ijsgebergte zien er erg mooi uit, en zorgen voor een rijke variatie aan landschappen. Overigens zijn de hoeveelheden grotten en secundaire locaties een stuk lager dan in Oblivion, en zijn ook de steden een stuk minder groot. Aan de andere kant zijn er dan weer veel meer steden, waarbij je in elk dorp meerdere opdrachten kunt vervullen en in elk dorp dus ook je reputatie op moet bouwen vanaf nul. Het totale aantal sidequests ligt rond de 500, waar je dus letterlijk honderden uren mee zoet zal zijn. De hoofdqueste is in een uurtje of 50 (inclusief je reputatie uitbouwen en meerdere opdrachten van meerdere facties doen) uit te spelen. Nadeel is wel dat de map erg veel overzicht biedt, waardoor je die ene cave waarin een kist stond die je nog niet kon openen pas na lang zoeken terug zal vinden.



<\/center>

Tenslotte nog iets over de laadtijden. Hoewel de hele wereld praktisch naadloos aan elkaar geplakt zit, en zelfs de grotten gewoon vrij toegankelijk zijn, duurt het saven en laden echt ontzettend lang. Op een gegeven moment wou ik als level 12 perse al twee draken doden, en dat vereiste een hoop trial & error tot ik de goede plan van aanpak had. Elke keer quickloaden kostte me ongeveer twee á drie minuten (genoeg tijd om even een blaadje te lezen tussendoor), en elke keer saven ongeveer een halve minuut. Soms crashte het spel ook bij het laden of saven, en aangezien de eerste keer laden van het spel richting de vier minuten gaat, was dit voor mij genoeg reden om regelmatig een stevige vloek te uiten. Al met al koste het me dan ook drie uur voordat beide draken ontzield ter aarde waren gestort en ik hun schatten ongestoord kon vergaren.