Xbox Live Vision camera

Het uiterlijk en de beeldkwaliteit van de camera zijn dus dik in orde. Hoe zit het dan met de functionaliteiten? Het bedienen van de camera gaat helemaal via het Xbox Live dashboard. Het eerste wat je waarschijnlijk zult doen is via het system tabblad de camera goed neerzetten. In een groot venster is te zien wat de camera registreert waardoor het een fluitje van een cent is om de camera optimaal neer te zetten en het beeld scherp te stellen. Het is via dit menu ook mogelijk om een foto te maken en deze bijvoorbeeld aan je gamercard toe te voegen of te versturen. De foto in je gamercard is echter alleen maar zichtbaar voor jezelf en de mensen in je friendslist. Wat voor foto je toepasselijk vindt om te gebruiken ligt natuurlijk helemaal aan de verstandhouding die je met je vrienden hebt. Videochatten heb ik helaas niet kunnen uitproberen, maar gezien de beeldkwaliteit van de camera en het gebruiksgemak van het Xbox Live dashboard verwacht ik dat dit ook goed zal functioneren. Tenslotte is het beeld van je camera zichtbaar als achtergrond op het dashboard, waarbij een mooi waterig effect wordt toegepast als je beweegt.

Het grootste pluspunt van de Xbox Live Vision camera komt echter naar voren als je deze gebruikt tijdens een game. Vooralsnog kun je het apparaat alleen tijdens een spelletje Uno en Texas Hold’em gebruiken. Microsoft heeft inmiddels aangekondigd dat een aantal andere Xbox Live Arcade titels de Xbox Live Vision camera ook zullen ondersteunen. De games die een update zullen krijgen zijn Bankshot Billiards 2, Hardwood Hearts, Hardwood Spades en Hardwood Backgammon. Ik ben slechts één gamer tegengekomen die ook over een camera beschikte, maar het voegt echt iets toe aan de spelbeleving als je de persoon ziet tegen wie je speelt en niet alleen hoeft af te gaan op een gamercard en stemgeluid. Zo is het erg leuk om iemand te zien juichen wanneer deze een potje Uno wint of in frustratie zijn vuist ziet schudden als je hem 6 kaarten in de maag splitst. Neuspeuteren of in je blote kont gamen zit er echter niet meer in (of wel als het je niet interesseert wat andere mensen van je denken). Ik kreeg in elk geval al commentaar op het trainingspak en de witte sokken die ik droeg. Hopelijk zal deze camera ook als neveneffect hebben dat er online wat vriendelijker met elkaar wordt omgegaan. Schelden en je kinderachtig gedragen is toch een stuk moeilijker als je niet langer volledig anoniem bent. Plus dat het nu wel erg makkelijk wordt om rondstuiterende ADHD-pubertjes te herkennen.

Het is overigens niet mogelijk om de Xbox Live Vision camera als reguliere webcam op je PC te gebruiken, mijn Apple Powerbook herkende hem in elk geval niet. Misschien dat dit met Windows Vista wel mogelijk zal zijn aangezien Xbox Live hier ook in geïntegreerd zal worden.

De Xbox Live Vision Camera zal in twee uitvoeringen verkocht worden. Allereerst is er goedkope uitvoering waarbij je de camera krijgt samen met één maand Xbox Live Gold, een headset en de arcadegame Uno (adviesprijs € 49,99) en een luxe uitvoering waarbij je naast de camera één jaar Xbox Live Gold krijgt, een headset, 200 MS punten en maar liefst drie arcadegames (Uno, Totemball en Robotron). De adviesprijs van de luxe bundel is bijna twee keer zo hoog en ligt op € 89,99. Je krijgt dus veel waarde voor je geld aangezien je een stuk duurder uit zou zijn als je al deze zaken los zou kopen.