Prey

Een van de redenen waarom Prey zo hoog in de verwachtingen stond is de online gameplay. Met een aantal mensen een wazige wereld instappen en door de veranderlijke zwaartekracht soms niet meer weten of je links, rechts of omhoog moest kijken. Dit is erg leuk uitgewerkt. Als je namelijk met iets van acht man in een level zit en de zwaartekracht wisselt van gang tot gang raak je af en toe echt totaal de weg kwijt. Plots zie je tegenstanders lopen op plekken waarvan jij dacht dat het een plafond was en andere moment loop je iets te hard en val je in een gat, maar de zwaartekracht staat een andere kant op en je kunt moeiteloos verder lopen.

Dat dit midden in een gevecht wat apart werkt moge duidelijk zijn. Je zult, met name in het begin, totaal verrast blijven als een tegenstander plots onder je verschijnt. Je zult continu alle kanten op moeten kijken, want alles is mogelijk in deze game. Er zijn ook levels waarbij alles standaard is, maar deze zijn lang niet zo leuk als de echte Prey levels. De game is namelijk leuk door de chaos die van tijd tot tijd ontstaat, neem dit weg en je haalt een hoop van de lol weg.

Grafisch is de game ook dik in orde. De omgevingen en vijanden zijn erg mooi vormgegeven. Overal druipt de sfeer van de game af (soms letterlijk). De game bestaat ook niet uit eeuwig dezelfde gangen zoals we dat nog wel eens zien. Het ene moment loop je nog door een bijna levend level om het volgende moment te landen op een kleine planeet, waar de zwaartekracht weer lager is en je je weer moet aanpassen.

De voice overs in de game zijn erg mooi gedaan. Elke stem hoort duidelijk bij de character waar die bij zit. Tommy\\\'s grootvader klinkt echt als de oude indiaan die hij is en de aliens hebben karakteristieke stemmen. Zwaar en agressief. De muziek draagt ook goed bij aan de sfeer in de game. Deze wordt welliswaar wat voorspelbaar en standaard op sommige momenten, maar zeker niet irritant. Er hadden misschien wat meer melodietjes in gemogen om de afwisseling er in te houden.