Sensible Soccer 2006

De camerahoeken in het spel zorgen ervoor dat je de wedstrijden volgt van bovenaf. Het is alsof je neerkijkt op het veld in plaats van dat je echt het gevoel hebt dat je je tussen de spelers bevindt. Overigens geeft de camerhoek van bovenaf natuurlijk wel een beter overzicht over het gehele speelveld dus echt storend kan ik het niet noemen.

In het spel wordt het overigens snel duidelijk dat het spel geen licentie heeft gekregen om met echte namen van bekende voetballers te werken. Dit gegeven hebben ze naar mijn mening op zich wel grappig verwerkt. Door simpel een ander lettertje in de naam te plaatsen weet je als gamer toch wie je in je team hebt. Zo had ik bijvoorbeeld te maken met een Renaldi en we weten denk ik allemaal wel wie hiermee bedoeld wordt. Mocht je je toch storen aan het feit dat er vervormde namen in je team zitten dan kun je bij de spelopties kiezen voor namen bewerken.


<\/center>

Een voetbalgame als Sensible Soccer zou niet compleet zijn zonder de nodige spelregels. Ondanks het speelse karakter van het spel is het niet de bedoeling om buitenspel te gaan staan of smerige overtredingen à la Zinedine Zidane uit te gaan halen. Hier word je in het spel dus ook daadwerkelijk voor gestraft met kaarten/vrije trappen/corners en bijvoorbeeld ook penalty\\\'s. Dit gegeven krikt de moeilijkheidsgraad wel weer wat omhoog en dat is een welkome afwisseling. Wat mij opviel was dat bij dergelijke overtredingen eigenlijk pas het echte geluid van het spel te horen is. Heel de wedstrijd door hoor je namelijk vrij weinig van toeschouwers e.d. Pas als de scheidsrechter er aan te pas moet komen hoor je de fluitjes en het gejoel van toeschouwers. Dit gebrek aan geluid geeft helaas toch wel een beetje een leeg gevoel mee met het spel.



<\/center>

Wat ook belangrijk is in een voetbalgame, is de AI van je spelers en die van je tegenstanders. Niets is zo saai als makkelijk om een muur heen komen en met een simpele beweging en totaal geen verdediging een doelpunt scoren, dat haalt de spanning uit het spel. In Sensible Soccer had de AI naar mijn mening wel beter gekund, ik merkte vaak dat als je de aanval inzet je uiteindelijk met maar een speler in de buurt van het doel komt en de rest van je spelers hobbelen ergens helemaal achteraan. Kansen zijn dan juist groot dat je toch dat ene beslissende punt niet kan maken omdat jouw ene speler overspoeld wordt met tegenstanders.