Metroid Prime Hunters

Metroid Prime Hunters is voorzien van een bijzonder uitgebreide multiplayer. Eigenlijk kan je zeggen dat de singleplayer een voorproefje is, of een lange tutorial om het hunter-killen onder de knie te krijgen. Om bepaalde levels of hunters te kunnen spelen zul je ze ook eerst moeten unlocken in de singleplayer modus.

Om te kunnen spelen kan je kiezen voor een lokaal potje, met vrienden bij jou in de woonkamer, trein, sauna, of waar je maar wilt. Met één kaart kan je een simpel potje deathmatch spelen, waarbij iedereen als Samus speelt. Als iedereen een eigen game heeft kan je alle verschillende modi spelen, zoals de standaard Capture the Flag, Deathmatch, Last Man Standing en King of the Hill. Iets vernieuwender is “Bounty Stand”, waarbij je bepaalde artefacten naar hun doel moet brengen, de spelstand “Nodes” waarin je strategische punten moet verzekeren, en tenslotte “Prime Hunter”. Bij deze laatste heeft de Prime Hunter van het spel behoorlijk sterke wapens en moet hij zoveel mogelijk slachtoffers maken om in leven te blijven.
Al deze verschillende soorten multiplay kunnen met zeven verschillende hunters en Samus worden gespeeld, en elke hunter heeft een standaard gun, een raketwerper, en een speciaal wapen. De speciale wapens liggen verspreid door het level, maar de alternative fire van deze wapens werkt alleen bij de “eigenaar” van dit wapen.
De levels die je speelt zijn uit de singleplayer, vragen telkens andere tactieken van je en hebben allemaal een eigen uiterlijk. Speel je met z’n vieren , dan kan je je kont niet keren of er staat weer een tegenstander, wat goed past bij de hectiek en snelheid van het spel, want het tempo ligt behoorlijk hoog. Kan je echter maar één tegenstander vinden, dan zijn de levels te groot en kan je elkaar makkelijk ontwijken om bij te komen of health-orbs te zoeken.

Dit alles kan ook online gespeeld worden via Nintendo’s WFC (Wifi Connection) netwerk. Door je unieke friendcode met anderen te delen, in real life of bijvoorbeeld via FOK!forum, kan je een vriendenlijst opbouwen waar je netjes kan zien wie er online is. In de lobby kan je mensen uitnodigen voor een potje fraggen, voice-chatten, picto-chatten of op meer tegenstanders wachten. Om je (te lege) vriendenlijst verder te vullen kun je de Rival Radar inschakelen, je DS in je zak proppen en gaan winkelen. Hebben andere mensen in je buurt ook hun DS met Rival Radar ingeschakeld bij zich, dan kom je in elkaars vriendenlijst te staan.
Heb je geen vrienden en ben je liever een sociale paria met vluchtige contacten, of heb je geen zin om nóg een nederlaag aan je lijstje toe te voegen waar je vrienden je mee pesten, dan kan je ook een soort “Quick game” optie gebruiken, waarbij via WFC snel een aantal tegenstanders worden gezocht en je tegen totaal onbekenden kan spelen.