2006 Fifa World Cup

Welke modes er nou precies aanwezig zijn is natuurlijk bijzaak, het draait allemaal om de gameplay. Helaas lagen de prioriteiten van EA waarschijnlijk ergens anders (of nergens), want de gameplay slaat werkelijk op alle fronten de plank mis. Om te beginnen is de soepelheid waarin het spel loopt van gelijkwaardig niveau met de buigzaamheid van steen. Door leuk bedoelde effecten zoals de schaduw van voorbijdrijvende wolken vraagt EA net wat te veel van de DS. Dit uit zich door lichte vertragingen tijdens het spelen, vooral als een bal net geschoten of gepasst is.

Ten tweede is de AI van je medespelers ronduit slecht. Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld illustreren. De tegenstander heeft de bal, twee voetballers uit jouw team staan om hem heen. Je laat de speler waar jij op dat moment de controle over hebt een tackle uitvoeren waardoor de bal richting de andere speler rolt. Een degelijke AI zou ervoor hebben gezorgd dat je medespeler de bal pakt, waarna jij verder kunt rennen met de in balbezit hebbende speler. Niets van dit alles in dit primitieve spelletje; je medespeler loopt van de bal af alsof het een bloeddorstige hond is die zich tegoed wil doen aan een lekker stukje voetballervlees. Gedurende het spel zijn er tal van varianten op dit voorbeeld te vinden. Het komt er in feite op neer dat je vaker op de ‘Wissel speelbare speler’ knop drukt dan je lief is, simpelweg omdat er steeds maar één speler is die actief meedoet: jij. Om dit gemis een beetje goed te maken heeft EA het spel van het meest simpele niveau ooit voorzien. Het maakt geen fluit uit dat je niks aan je medespelers hebt; je kunt toch alles wel in je eentje doen. Zonder enige vorm van tactiek ren je langs de verdediging van je tegenstander, om de bal vervolgens vrij fantasieloos in het doel te bonjouren. Om misverstanden te voorkomen: je kunt wel een tactiek aangeven door op een bepaald pictogram op het touchscreen te drukken, en daar wordt dan ook wel op gereageerd, maar je hebt het simpelweg niet nodig. Als je een beetje serieus speelt kom je zo op standen uit die zich normaal gesproken beperken tot voetbalpartijtjes tussen tienjarigen. Na ieder doelpunt krijg je de mogelijkheid om hem in nog eens te bekijken, wat in tegenstelling tot de rest wel heel erg ‘vetjes’ is uitgewerkt. In een heuse mediaspeler kun je terug- en vooruitspoelen, in- en uitzoomen, camerahoeken wijzigen, petje af!

Stel je voor: je oma slaat spijkers in al je gewrichten, lijmt je ellebogen vast aan je middel, snijdt al je pezen door en hijst je uiteindelijk in een kloek voetbaltenue. Zo’n indruk maken de spelers ook. Uiteraard niet tijdens het spelen, daarvoor is er een veel te groot gebrek aan detail. Je zult de absurdheid van het menselijk lichaam pas zien tijdens korte close-ups na overtredingen, doelpunten, foute ballen, enzovoort. Het oogt allemaal zo ontzettend fout dat ik bijna “Spel gebracht met humor” bij de pluspunten zou zetten. Maar helaas, rigiditeit is geboden. We blijven er dus maar bij dat het er niet al te best uitziet, maar toch nog net voldoende.

Er is slechts nog één punt waarvoor ik mijn spreekwoordelijke pet afdeed. Dat is de audio, die bij games van EA eigenlijk altijd degelijk is. In de menu’s wordt er ‘hippe’ muziek ten gehore gebracht en tijdens het spelen zelf zorgen commentaar en de welbekende voetbalgeluiden er voor dat de juiste snaar geraakt wordt. Helaas is het commentaar te herhalend om de audio daadwerkelijk uit te kunnen laten schieten.