King Kong

Iedereen weet ondertussen wel dat de game King Kong is gebaseerd op de gelijknamige remake van Peter Jackson. En waarschijnlijk hoef ik ook niemand uit te leggen dat games gebaseerd op films dikwijls erg slecht zijn, dat een titel tegelijkertijd op meerdere consoles uitbrengen meestal ook de kwaliteit niet ten goede komt en dat launchgames voor een console doorgaans weinig indruk weten te wekken. King Kong bezit het allemaal; bevestiging of uitzondering op de regel(s)?

Voor iedereen die het verhaal van King Kong nooit meegekregen heeft, hier nog even in het kort. Jij bent Jack Driscoll, acteur en scripwriter van beroep. Je trekt samen met een door roem en geld geobsedeerde regisseur mee naar Skull Island, de plek waar jullie film geschoten zal worden. Wanneer de cast en crew aanspoelen op Skull Island zien ze meteen dat dit niet zomaar een eiland is. Zo lopen er een grote aantallen dinosaurussen rond, zijn alle insecten minstens drie keer zo groot en leeft er een beschaving op het eiland waar nog nooit iemand van had gehoord. Datgene wat echter nog het meeste indruk maakt op de schipbreukelingen is de meer dan 8 meter lange gorilla Kong. Dinosaurussen kennen we immers al van de plaatjes in de encyclopedie toch?

Het spel bestaat uit twee gedeeltes. Het overgrote deel van de missies speel je met Jack, maar er zitten ook missies tussen dat je met Kong speelt. Als je Jack bestuurt zie je de wereld vanuit first person en speelt het spel een beetje als een mix tussen een platform game en een shooter. Ubisoft heeft erg zijn best gedaan om jou zoveel mogelijk in het hoofdpersonage in te laten leven en dit is te merken. Trek je bijvoorbeeld een sprintje, dan zal Jack gaan hijgen, waad je door het water, dan zie je je armen het wapen hoog houden om te voorkomen dat deze nat wordt. Je krijgt echt het gevoel een personage te besturen in plaats van een camera.

Kogels zijn schaars op het eiland, dus het meeste ‘schieten’ zal zijn met gevonden speren en botten, alhoewel je af en toe ook een wapen ter beschikking hebt met een handjevol ammunitie. Nu is een dinosaurus met speren omleggen nogal een tijdrovend karweitje, dus kan je je vijanden ook afleiden door wat aas een andere richting op te gooien en de benen te nemen. Dit betekent dat je soms een tijdje moet wachten tot bijvoorbeeld die ene brontosaurus nét dat hoekje om is zodat jij uit je schuilplaats kan komen. Zeker geen Halo in de jungle dus, dit is schuilen en ammunitie sparen.