FIFA 06

Commentaar
Elke FIFA-game wordt voorzien van commentaar. Dat commentaar is altijd dik in orde, zo lang het maar bij Engels gelaten wordt. In FIFA 06 kun je ook kiezen voor Nederlands commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder. Gelukkig is het bij een keuze gebleven, want wat die twee weten uit te kramen tijdens de wedstrijd is pure onzin. Vaak klopt er geen reet van wat ze zeggen tijdens bepaalde handelingen die je voert in het spel. Stel dat je de bal dik naast schiet, dan hoor je even goed nog \\\'Zo, dat scheelde niets\\\'. Dat het commentaar ook nog wordt voorgelezen is veel erger. Er zit totaal geen gevoel in. EA had beter commentaar uit Champions League wedstrijden kunnen knippen en dat in het spel moeten toevoegen. Nogmaals, je kunt er voor kiezen, dus als Engels je ding is kies je lekker daar voor. Of voor Pools commentaar als je wilt lachen.

Als je met een bekende club speelt zul je het publiek ook de naam van de club horen scanderen. Geen \\\'Joduhhh, Joduhhh\\\', maar wel \\\'Ajax, Ajax\\\'. Dat brengt toch wat meer dat voetbalgevoel naar boven, alsof je naar een voetbalwedstrijd aan het kijken bent. Bovendien krijg je ook boe-geroep te verduren als je slecht presteert. Nu nog witte zakdoekjes en het is compleet.

De muziek in de game is weer dik in orde. Je hoort weer tal van lekkere nummers die je naar je computer doen snellen om ze te downloaden. De muziek varieert van funky beats tot softe rock; gewoon lekkere achtergrondmuziek.

Graphics
Grafisch gezien is het spel een beetje verbeterd. Zoals je al eerder kon lezen zijn bekende spelers makkelijk te herkennen. Het publiek doet helaas nog wat statisch aan. Qua animaties is het spel ook vooruitgegaan, hoewel sommige spelers soms wel rare bewegingen maken. Soms schiet een speler op doel en dan versnelt de bal wel heel erg hard, zo hard dat het onrealistisch overkomt. Datzelfde geldt voor de sprintjes die spelers soms trekken. Maar het kan ook niet allemaal perfect zijn.

Online
Natuurlijk kun je FIFA 06 ook online spelen. Hier zijn altijd mensen voor te vinden en dit is dan ook een erg leuk onderdeel van het spel. Een leuk detail aan de online modus is dat je statistieken worden bijgehouden. Wie een wedstrijd verlaat omdat die persoon weet dat hij zal verliezen, zal op de lange termijn merken dat hij niet meer veel potjes zal spelen. Elke wedstrijd die je verlaat wordt namelijk bijgehouden en niemand zal meer tegen je willen spelen. Op deze manier is het publiek dat online speelt veel serieuzer, omdat je weet wat je kan verwachten van je tegenstanders.

Voor de retrofans is er nog FIFA 94 te spelen. Dit spelletje neemt je mee terug in de tijd, toen FIFA nog via een schuin bovenzicht en 2D-spelers te spelen was. Naast dit spelletje zijn er ook wat unlockables toegevoegd, zoals sterrenteams en stadions. Het is geen groot onderdeel van het spel, maar toch wel geinig.