DVD: Samantha Who?

Wat is het toch met de Amerikaanse zender ABC? Ze verwennen ons met allerlei geweldig leuke series, maar halen ze na amper twee seizoenen alweer van de buis! De zender is nogal kritisch als het gaat om kijkcijfers en zo kan het gebeuren dat recent twee vrij nieuwe series alweer het veld moesten ruimen: Eli Stone en Samantha Who?. Van eerstgenoemde is sinds kort het eerste seizoen verkrijgbaar op dvd en ook van Samantha Who? is de eerste reeks op dvd te koop.

Samantha Who? is nog geen seconde oud of de hoofdpersoon ligt al in een coma omdat ze door een auto is aangereden. Dat belooft weinig spannends, maar het duurt gelukkig niet lang voordat ze uit haar slaap ontwaakt. Ze mankeert fysiek gelukkig helemaal niets, maar is door de klap wel haar geheugen kwijt geraakt. Samantha weet niet wie ze is, wie haar vriendinnen zijn, met wie ze samenwoont en wat voor werk ze doet. Ze besluit haar relatie te beëindigen en trekt bij haar ouders in om haar leven weer op de rails te krijgen. Eigenlijk heeft Samantha in eerste instantie maar één doel: leren wie ze nou eigenlijk was. Maar de waarheid blijkt hard en ze komt er al snel achter dat ze maar beter helemaal niet kan worden wie ze was: hele volksstammen blijken een regelrechte hekel te hebben aan de oude Samantha. De nieuwe Sam daarentegen blijkt te beschikken over een zachtaardig karakter en wil definitief breken met haar oude 'ik'. Lukt het haar of vervalt ze in haar oude gedrag?

Ach, helemaal origineel is het verhaal van Samantha Who? niet echt. Belangrijker is echter hoe het gebracht wordt en dat zit bij deze serie wel goed. Als kijker word je vrijwel direct in het diepe geworpen, waardoor je al snel helemaal in de serie zit. Ondanks de nare trekjes van Samantha (Christina Applegate) voel je toch een behoorlijke sympathie voor het meisje met geheugenverlies en leef je met haar mee. Ondanks het sympathieke hoofdkarakter en de aardige verhaallijnen zitten er toch twee valkuilen in de serie. Ten eerste is het acteerwerk soms behoorlijk 'over de top'. Of dat de bedoeling van de makers is geweest of een simpele tekortkoming van de acteurs wordt niet helemaal duidelijk, maar het is met vlagen een tikkeltje tenenkrommend. Daarnaast is het maar de vraag hoe houdbaar het verhaal is. Geheugenverlies biedt zeker wel wat amusante houvast voor het verloop van de serie, maar het is geen onuitputbare bron van inspiratie.

Samantha Who is een aardige serie over een vrouw met geheugenverlies. Deze invalshoek biedt zeker gelegenheid voor wat grappige situaties en een redelijke hoeveelheid materiaal om een verhaal van te brouwen, maar niet meer dan dat. De release op dvd is wel aardig, maar qua extra's komt het niet verder dan wat bloopers, verwijderde scènes en een commentaartrack.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 21 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.