CD: Sophie Hunger - Monday's Ghost

De naam Sophie Hunger zal in Nederland niet leiden tot veel blikken van herkenning. Misschien dat, als je in 2008 op EuroSonic rondliep, je haar naam ooit tegen bent gekomen of haar optreden in De Spieghel zelfs gezien hebt. Nu, meer dan een jaar later ligt haar album Monday's Ghost hier in de schappen.

De 25-jarige Zwitserse zangeres neemt behoorlijk wat noten op haar zang met dit album. Een gevarieerd oeuvre voorzien van een eigentijdse inslag. Ze laat een onbevangen, behaaglijk en progressief geluid horen dat laveert tussen folk, jazz, rock, singer-songwriter en pop. Een muzikale kijkdoos waarin vele schoonheden verborgen zitten in elk scène.

De eerste blik die ons in de kijkdoos wordt gegund leveren de kabbelende akoestische gitaarklanken van 'Shape' op, voorzien van de rustgevende engelenstem van Sophie Hunger. Een vibrafoon versterkt de sprookjesachtige sfeer en laat het lied zweven naar de overgang waarin onder andere tamboerijn en handclaps nog meer diepgang geven. Vervolgens verschijnen er de folky gitaarklanken van 'Round and Round'. Een vakvrouwlied à la Thea Gilmore en Janis Joplin. Samen met de twee openingsscènes vormt 'The Tourist' een overrompelend begin. Meeslepend, artistiek en gedreven.

Sophie Hunger laat vele kanten van haarzelf zien op deze plaat. De chaos wordt compleet in de titeltrack 'Monday's Ghost' waarin de manische vocale uithalen en de duistere trompetten de introverte pianoklanken contrasteren. Even later klinkt Hunger weer zo lief als een pasgeboren lammetje. Vooral in het Duits ('Walzer Für Niemand') wordt de kijkdoos een speeldoos die lieflijke klanken uitstoot na het openen. Het album is een collectie van prachtige muzikale uitspattingen, gevarieerd en gedurfd. Sophie Hunger mag blijven en hopelijk komen de andere dagen van de week in de toekomst naar ons toe.

Label: Two Gentle Men Datum: Maart 2009 Waardering: