CD: Swing Out Sister - Beautiful Mess

In 1986 beleefde Swing Out Sister (SOS) hun doorbaak met 'Breakout'. Na deze hit bleven de échte nummer-één-noteringen misschien wat uit, maar wat zou volgen was een carrière die hen in vele landen zou brengen. Niet meer zo gericht op het scoren van die ene hit, maakte SOS een aantal hele mooie albums. Anno 2009 kunnen ze aan hun discografie weer een nieuwe cd (een dubbelaar zelfs!) toevoegen: Beautiful Mess.

Rijke klanken
De eerste tonen die uit de cd-speler komen, beloven heel wat. Corinne Drewery's stem is warm, rijk en klinkt volwassen. Het valt meteen op dat zij de afgelopen jaren weer meer groei heeft doorgemaakt. 'Something Every Day', de openingstrack, is een lekker nummer, maar zeker niet het beste op deze eerste cd. Voor die titel wedijveren 'All I Say' en 'I'd Be Happy'. Het is moeilijk een keuze te maken tussen deze twee toppers. Beide zijn goed, om verschillende redenen. Waar de eerste song het zeker wint op arrangement, zorgt de tweede op het gebied van songtekst voor de winnende factor. Omgeven door een tiental andere tracks is deze eerste cd een heerlijk geheel. Wat wellicht opvalt is dat er een tweetal nummers twee keer op deze schijf voorkomen. Normaal gesproken wordt dit als 'gemakkelijk' bestempeld... zo krijg je een album wel vol. In dit geval is het absoluut geen misser. Beide versies -één normale versie en één remix- van de twee nummers zijn onderscheidend en dus van toegevoegde waarde. Deze cd is gewoon lekker om op de achtergrond aan te zetten, maar zeker ook geschikt om aan een wat diepere luisterbeurt te onderwerpen. SOS is volwassen geworden, dat bewijst dit album zeker.

Swing Out Sister persfoto

Live
De tweede cd van deze dubbelaar bevat een set met liveregistraties. Een heerlijke bonus bovenop een al succesvolle eerste cd. Deze dubbelaar is niet gebruikelijk. Als je her en der op internet bij de online shops gaat zoeken, kom je vooral de enkele uitgave tegen. Wil je dus voor deze extra bonus gaan, let dan goed op. Dat deze tweede schijf de moeite waard is, mag hier niet onvermeld blijven. Ook live laat SOS een zuiver en karakteristiek geluid horen. Op deze disc tref je wat oudere nummers aan, waarmee het meteen een leuk stukje nostalgie is. Ook hun eerste hit 'Breakout' vinden we hierop terug. Verder wat bekende hits en semi-hits als 'Get In Touch With Yourself', 'Heaven Only Knows', 'Closer Than The Sun' en 'Surrender'. Een live-cd als extra; het maakt deze dubbelaar een mooie vier sterren waard.

Tracklist

Disc 1
1. Something Every Day (4:28)