Boek: Mark Sarvas - Harry, de verbeterde versie

Harry, de verbeterde versie is een typisch en opmerkelijk boek, geschreven door Mark Sarvas. Het boek vertelt het verhaal van Harry Rent, een man op leeftijd. Harry zit precies zó in elkaar als je niet zou verwachten, een anti-held zeg maar. Wanneer zijn vrouw aan het begin van het boek overleden is, toont hij geen enkele emotie. Het lijkt hem koud te laten, hij heeft alleen maar oog voor de serveerster Molly die hij vlak voor de uitvaart in een 'diner' ontmoet heeft. Het is het begin van een strijd die Harry vooral met zichzelf voert.

Een nieuwe, verbeterde Harry
Wanneer Harry weduwenaar wordt van zijn vrouw Anna, weet hij hier niet mee om te gaan. Rouwen lijkt aan hem niet besteed. Echter, hij voelt zich hier wel schuldig over, het is niet dat hij per se niet wíl rouwen. Het lukt hem gewoon niet een goede houding aan te nemen. Daarbij komt nog zijn -geheel ongepaste- 'verliefdheid' op serveerster Molly. Hij probeert haar voor zich te winnen door onder andere haar vriendin Lucille uit de financiële problemen te helpen. Het hele boek door volgen we de constante tegenstrijdigheden die Harry in zichzelf voelt. Hij wil wel rouwen, maar kan het niet. Hij wil niet verliefd zijn, maar is het wel. Na enige tijd dringt het tot Harry door dat hij zo niet verder kan gaan. Er moet een 'verbeterde' Harry komen, besluit hij. Deze verandering wordt gevoed door het inzicht dat hij krijgt wanneer hij terugkijkt op zijn huwelijk met Anna. Hij ziet waar hij het allemaal fout heeft gedaan en neemt zich voor het nu vooral anders -en hopelijk beter- te gaan doen.

Anti-held
In het boek hebben we te maken met een typische anti-held. Elk hoofdstuk begint naar aanleiding hiervan steeds met de woorden "Waarin onze held...". De hoofdstukken brengen vervolgens in beeld hoe Harry -de held- precies dat doet wat hij niet zou moeten doen, de anti-held dus. Het verhaal is een afwisseling tussen heden en verleden. Het is echter niet overal even duidelijk in welke tijd het verhaal zich afspeelt en dat maakt het lezen bij tijd en wijle lastig.

Elders in de media wordt Harry, de verbeterde versie weleens vergeleken met Bridget Jones' Diary. De overeenkomsten zijn inderdaad wel te vinden; Harry is de mannelijke Bridget. Toch is het verhaal van Harry verre van even zo komisch als dat van Bridget Jones. Het is veel minder herkenbaar voor de lezers, vereenzelviging met de hoofdpersoon is daardoor erg moeilijk. De humor die schrijver Mark Sarvas heeft gebruikt is vrij plat van aard en komt niet lekker uit de verf. Jammer, want het idee op zich is leuk en had met een wat betere uitwerking zeker komischer kunnen worden. Nu blijft het boek in de grote menigte van de vele boeken in dit genre hangen en komt het niet verder dan een zeer matige middenmoter.

Mark Sarvas houdt zich -naast het schrijven van boeken- ook bezig met het bijhouden van een litblog: The Elegant Variation. Deze blog is door onder andere The Guardian en Entertainment Weekly uitgeroepen tot één van de beste blogs van de wereld. Enkele van zijn collega-schrijvers hebben zijn boek Harry, de verbeterde versie als erg komisch bestempeld. Toch blijft het bij komisch écht een kwestie van smaak. Doldwaas is het boek zeker niet. Misschien moet Sarvas zich toch meer bij zijn blog houden.

Uitgever: Meulenhoff ISBN: 9789029082303 Pagina's: 317