CD: RZA as Bobby Digital - Digi Snacks

De rappende creatievelingen die zich verenigen onder de noemer Wu-Tang Clan hebben ondertussen al talloze zijprojectjes en solo-albums op hun naam staan. Sinds kort kan er weer een album aan dit lijstje worden toegevoegd. Zo'n beetje de clanleider bij Wu-Tang, RZA, bracht onlangs onder het pseudoniem Bobby Digital Digi Snacks uit. Het is dan ook RZA as Bobby Digital, laat dat duidelijk zijn.

Bobby Digital is het heldenpersonage dat RZA heeft geschapen, een personage dat niet afwijkt van het stereotype gangsterrapper. Deze fictieve held houdt zich vooral bezig met drank, drugs, vrouwen en een heleboel geweld. Over diens avonturen rapt RZA, maar op sommige nummers, zoals 'Drama' en 'Money Don't Own Me' komen ook de zware aspecten van het dagelijks leven van een arme straatrat voorbij. Een ietwat sociale ondertoon dus, maar over het algemeen zijn het vooral pistoolschoten die de zware, donkere beats ondersteunen.

Het album bevat achttien tracks, waarop RZA zich helemaal uitleeft. Rappen kan hij, met de flow zit het dan ook helemaal goed. Zoals op het trage 'You Can't Stop Me Know' en ook op het swingende 'Don’t Be Afraid' komen zijn raps goed uit de verf. Met de productie zit het ook wel goed, strakke gevarieerde beats volgen elkaar op. Dit houdt het album boeiend, maar er zitten helaas ook wat rotte appels tussen. 'Creep' kampt met nogal zwakke raps van de Black Knights. Ook hadden ze wel een betere gitarist in mogen huren voor de solo’s op 'Drama' en 'Don't Be Afraid'. Het pianoriedeltje bij 'Up Again' gaat, in tegenstelling tot de strakke beat, na verloop van tijd nogal op de zenuwen werken. Jammer, want met 'Long Time Coming', 'Bobby Trap' en 'Drama' bevat Digi Snacks wel een paar zwaar lekkere nummers.

Bobby Digital is het ideaal van elke man: booze, bitches & guns. Allemaal leuk en aardig, maar erg originele onderwerpen om een hiphop album om heen te bouwen zijn het nu ook weer niet. RZA weet echter hoe er gerapt moet te worden en heeft ook wel het één en ander van produceren begrepen. Dit zorgt ervoor dat Digi Snacks niet gaat vervelen, maar echt bijzonder is het allemaal ook weer niet.

Label: Bodog Music Releasedatum: Juli 2008 Waardering: