DVD: Rogue Assassin

Er is bijna geen betere motivatie te bedenken voor een lekkere harde actiefilm dan wraak. Wraak is de ultieme smoes voor een anderhalf uur durend festijn van kogels en ontploffingen. Zo ook in Rogue Assassin, in Amerika uitgebracht onder de titel War. In de film gaat Jason Statham op zoek naar de moordenaar van zijn partner Tom Lone, die drie jaar eerder werd vermoord door een mysterieuze Yakuza-hitman: Rogue.

Revenge is a dish best served cold...
Jason Statham is John Crawford, een verbitterde FBI-agent die leiding geeft aan de Aziatische georganiseerde misdaad-taskforce in San Francisco. Drie jaar eerder werd zijn goede vriend en partner Tom samen met zijn vrouw en dochtertje vermoord in diens huis. Nu lijkt het alsof Crawford de mysterieuze moordenaar weer op het spoor komt. Deze Rogue, gespeeld door Jet Li, heeft ondertussen ook niet stil gezeten. Onder de naam Victor Shaw heeft hij het vertrouwen gewonnen van ene Chang, rovershoofdman van de Chinese Triads. Wat Chang echter niet weet, is dat Rogue tegelijkertijd ook klusjes opknapt voor de baas van de Yakuza, Shiro Yanagawa. Rogue speelt de beide gangs als een ware intrigant tegen elkaar uit. En waar gehakt wordt, vallen spaanders, en er vallen nogal wat spaanders in de ruim negentig minuten waarin Crawford de dood van zijn vriend probeert te wreken.

Videoclips & Autoreclame
Het is een keertje niet John Woo die verantwoordelijk is voor de regie van de film, maar videoclipregisseur Philip G. Atwell debuteert met deze film op het witte doek. De beste man heeft wel veel van Woo’s stijlvormen overgenomen. In flitsende montages worden kogels en rake klappen uitgewisseld en er is sprake van een heus zwaardgevecht. De obligate achtervolging door de straten van San Francisco mag natuurlijk ook niet ontbreken. Hierbij, en op andere momenten, wordt Rogue’s Spijker wel erg nadrukkelijk in beeld gebracht. Het verhaal heeft ondertussen zeer weinig om het lijf, men kan het einde al van mijlenver aan zien komen. Door een beetje logisch nadenken, maar eigenlijk ook wel door de tekst op de achterkant van de dvd-hoes.

Oppervlakkig schiet- en beukwerk
Jason Statham zet weer een de stoere agent met issues neer die het soms ook niet meer weet. Ook Jet Li hoeft niet echt zijn best te doen om de personages zonder enige diepgang neer te zetten. Op diepgang zit de kijker dan ook niet te wachten, het gaat bij dit soort films nu eenmaal om het betere schiet- en beukwerk. Alleen de choreografie van de gevechten is niet heel spectaculair te noemen en het wordt ook soms allemaal net iets te snel en te onduidelijk in beeld gebracht waardoor het geheel uiteindelijk toch alleen maar kan tegenvallen.

Rogue Assassin zal de liefhebber echter zeker tevreden stellen: het is gewoon anderhalf uur lang onschuldig vermaak. Alhoewel, onschuldig? Het is toch jammer dat er ettelijke miljoenen in deze flitsende actiefilm gepompt zijn waar er dertien van in een dozijn gaan en waarvan het grootste gedeelte van dat dozijn ook nog kwalitatief beter is.

Label: RCV Releasedatum: April 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.