Boek: Fay Weldon - Praxis

Praxis Duveen kan terugkijken op een veelbewogen leven. Opgevoed door een krankzinnige moeder die in schande leeft omdat ze niet met de vader van Praxis en haar haatdragende zus Hypathia getrouwd is, gaat Praxis gebukt onder haar eigen fantasie. Omdat ze zich niet kan en mag uiten beschrijft ze deze fantasieën tot in het extreme in haar dagboek. Haar vader vertrekt, haar moeder Lucy papt aan met een arme fotograaf en vindt Praxis’ dagboek. Haar krankzinnigheid aangewakkerd door de vulgaire gebeurtenissen die haar dochter hierin beschreven heeft, belandt Lucy in het gesticht en laat haar dochters aan hun lot over in het grote huis. Ondanks hun situatie blinken beide meisjes uit op school en gaan allebei studeren. Praxis komt in aanraking met jongens en trekt in het huis van de innemende Phillip en zijn vriend Willy, met wie Praxis een relatie krijgt. Willy is gierig en traditioneel van geest en haalt Praxis over om haar studie op te geven en een baantje te nemen zodat hij zijn studie kan voortzetten. Vanaf dan volgt Praxis een leven van teleurstellingen, verlangen en zorg voor anderen. Meerdere keren vraagt ze zich af of haar leven zo nog wel door kan gaan, terwijl ze maar niet vindt waar ze naar op zoek is. In een poging het te geven aan iemand die haar zeer lief is, schuift ze voor de laatste keer haar eigen leven aan de kant en wordt daardoor tegen haar zin verheven tot heldin.

Contrast
Praxis, waarvan de eerste druk uit 1978 stamt, wordt gezien als één van de beste werken van Fay Weldon, die reeds vele bestsellers op haar naam heeft staan. Het boek heeft een sterk feministische inslag, die naar voren komt in bijna alle vrouwelijke personages uit het boek. Sommigen zijn daar heel duidelijk in, zoals Praxis' vriendin Irma, anderen, zoals Praxis zelf, handelen ernaar zonder er zelf echt bij stil te staan. Het verhaal wordt in de eerste persoon vertelt door Praxis op latere leeftijd, die dan op haar verleden terugkijkt en in de derde persoon als het om dat verleden gaat. Opvallend is het contrast tussen de schijnbaar luchtig denkende jeugdige Praxis, die moeiteloos van de ene naar de andere ellende dartelt en de oude Praxis, die in wezen maar twee jaar ouder is dan waar het verhaal van de jeugdige is opgehouden. De oude Praxis is knorrig en heeft haar goedgelovige blik op haarzelf en andere mensen verloren. De verklaring dat Praxis twee jaar in de gevangenis heeft gezeten in de tussentijd is net niet voldoende om deze transformatie geloofwaardig te doen lijken. Voor de rest valt er weinig op te merken aan dit boek, behalve dat er in deze vertaling hier en daar wat tikfouten geslopen zijn.

Ongelukkige wensen
Het verhaal leest als een trein, de ongelukkige gebeurtenissen gaan aan één stuk door, zonder opgehouden te worden door langdradige conversaties. Aan de ene kant is dit verfrissend, aan de andere kant krijg je daardoor niet altijd een goed beeld van de levensfase waar Praxis op dat moment in zit. Wel is merkbaar dat zij steeds meer aan zichzelf gaat denken, maar er niet in slaagt haar wensen de uitwerking te laten hebben die zij ervan verlangd had. Een mooi boek, voor zowel de feministen als de niet-feministen onder ons. Deze editie bevat tevens een interview met de auteur en informatie over haar en het boek.

Fay Weldon (1931) is een feministische Engelse schrijfster. In haar boeken staan onderdrukte vrouwen centraal, wier levens op een venijnige en humoristische manier door haar omschreven worden. Weldon heeft vier zonen en woont met haar man in Engeland.

Uitgever: Sirene ISBN: 9789058314482 Pagina's: 336