Boek: Digitaal fotograferen in een oogwenk

Met de komst van de digitale fotografie zijn mensen veel vrijer geworden in het gebruik van hun camera. De overstap naar een geheugenkaartje heeft er bij veel mensen toe geleid dat ze werkelijk elke gebeurtenis willen vereeuwigen met een kiekje. En omdat mensen graag laten zien wat ze hebben meegemaakt, wordt menig feestje of bezoekje opgeleukt met het tonen van allerhande foto's die de actieve fotograaf heeft gemaakt. Op zich geen probleem, maar er zijn maar weinig mensen die zich hebben verdiept in het maken van echt goede foto's. Scheve zeelijnen, objecten die behoorlijk storend uit het beeld vallen of volstrekt verkeerde belichting komen dan ook veel voor. Gelukkig zijn er allerhande gidsjes te koop die een helpende hand bieden bij het boeiend fotograferen. Eén van de nieuwste boeken over dit onderwerp is Digitaal fotograferen in een oogwenk van Peter de Ruiter, die eerder al soortgelijke boeken schreef, met titels als Digitaal fotograferen zonder handleiding, Fotograferen met je mobieltje, Digitaal fotograferen voor onderweg.

Er zijn, zoals gezegd, een hoop boeken over fotograferen. Het probleem is echter vaak dat de boeken veel te snel gaan of dat er belangrijke stappen worden overgeslagen. Vandaar dat Peter de Ruiter besloot een boek te schrijven waarmee zowel de echte beginner als de wat meer ervaren fotograaf iets kan. Het boek is daarom onderverdeeld in verschillende hoofdstukken, zodat je er vrij makkelijk doorheen kunt bladeren en op elke plek een stuk informatie over fotograferen op kunt pakken. Zo vindt de beginner in het boek uitleg over het gebruik van de flits en het in- en uitzoomen, maar voor de wat meer ervaren gebruiker is er aandacht voor diafragma, sluitertijd en ISO. Een pluspunt van Digitaal fotograferen in een oogwenk is dat veel tips direct gekoppeld worden aan de bekende icoontjes die je ook op je camera vindt.

Er zijn echter ook kritiekpunten. Alhoewel het boek door de vele kleurenfoto's er erg kleurrijk en aantrekkelijk uitziet, is er soms meer ruimte voor de voorbeeldfoto's dan voor de uitleg. Daarnaast wijst de auteur vaak terecht op het belang van de compositie van de foto, maar gebruikt hij vooral voorbeeldfoto's van de meest exotische locaties. Voor de meeste lezers een beetje onpraktisch, want het is veel makkelijker om een kameel leuk te fotograferen dan een kraai in een Waalwijkse nieuwbouwwijk. Gelukkig geeft Peter de Ruiter dat ook wel een beetje toe, want hij zegt zelf ook al dat sommige taferelen zich nou eenmaal beter lenen voor een topfoto dan andere. Een ander (klein) nadeel is dat er her en der een beetje van de hak op de tak wordt gesprongen. Zo wordt er in het begin een uitleg gegeven over de stroomvoorziening van de camera en word je plotseling geattendeerd op de 'kloneerstempel' in Photoshop.

Zoals Peter de Ruiter zelf al zegt in het voorwoord: "Autorijden leer je ook niet met het instructieboekje dat je bij je auto krijgt". Digitaal fotograferen in een oogwenk zal dan ook niet direct een topfotograaf van je maken, maar het kan je wel helpen om je kiekjes kwalitatief een stuk omhoog te halen. Het boekje is overzichtelijk, leuk geschreven en bovendien ook nog eens overdadig en kleurrijk geïllustreerd. Je moet het dan wel vooral doen met foto's van exotische locaties en mensen, waardoor je weinig tips krijgt over fotograferen in een alledaagse omgeving.

Uitgever: Uitgeverij Elmar ISBN: 9789038918044 Pagina's: 194