CD: VA - Serious Beats 56

De Serious Beats verzamel cd's zijn al jaren een begrip. Serious Beats 1 had in 1991 als ondertitel de legendarische slogan: "Here is your chance, now dance". Toen nog een serie die werd uitgegeven door het label Trance Mission, maar inmiddels heeft de serie een plekje gevonden bij 541 en PIAS. Nummer 56 bestaat uit drie cd’s in slimline hoesjes, bij elkaar gehouden door een kartonnen hoes.

VA – Serious Beats 56

De eerste zilveren schijf begint met wat standaard “handjes in de lucht house”. Nadat de eerste drie nummers ongemerkt voorbij zijn gegaan komen we bij DJ Nick - Summer Samba (Noferini Mix). DJ Nick gebruikt een sample van de Vengaboys, maar gelukkig doet dit nummer in niets aan het origineel denken. Er zit een ontzettend vette groove onder die je in beweging zet. Helaas is het nummer dat daarna komt, David Guetta - Baby When The Light (Laidback Luke Remix), niet zo prettig. Luke gebruikt in deze remix een bliepje dat net een irritante bijklank heeft. Dat wordt gedecoreerd met veel te veel hihats, waardoor een nummer ontstaat dat niet om aan te horen is. Se:Sa Feat. Sharon Philipps - Like This Like That (Extended Instrumental) doet het weer wel bijzonder goed. Dit nummer zit in dezelfde lijn als de track van DJ Nick: een funky groove met een vette sample. De cd wordt afgesloten met Dino Lenny - Coca Loca. Na het beluisteren van dit laatste nummer heb je geen zin om de tweede cd op te zetten. Het nummer is in alles middelmatig en in een ding irritant, namelijk de sirene die er op 4:06 inkomt. Vre-se-lijk.

De tweede cd staat vol met remakes van oude house nummers. We horen bijvoorbeeld gerecyclede melodieën van Chrystal Waters (Mischa Daniels Feat. Tash - Round & Round (Take Me Higher) (Electro Mix)) en Christine W (Jamie Lewis & DJ Pippi Feat. Kim Cooper - So Sexy (Jamie Lewis Darkroom Mix)). Daarnaast is uiteraard ook de melodie van U2's New Years Day aanweizg (in Phil Green vs. SHOKK - Fascination (Syke 'n' Sugarstarr Remix)). Ook Hardwell & Greatski - Never Knew Love (Basto! Remix) is gebaseerd op oude meuk. Deze schijf is een feest van herkenning, maar niet op een positieve manier. Deze tien nummers zijn vrijwel allemaal inspiratieloos en erg standaard. Er zijn ook uitzonderingen. De remake van Felix' Don't You Want Me (Gold, Diaz & Young Rebels - Don't You Want Me (Thomas Gold O-Vox Mix)) is aardig gelukt. En Jerome Sydenham - Your House (Ricky L Remix) is gewoon een goed nummer. Wat is er beter dan heerlijke deephouse om een cd mee af te sluiten?

Van de laatste cd is Public Enemy vs. Benny Benassi - Bring The Noise (Benny Benassi Pump-Kin Remix) het eerste nummer dat de moeite waard is. Maargoed, met zo’n sample van Public Enemy kun je de plank ook niet mis slaan! Francesco Diaz & Young Rebels - It's Our Future gebruikt een goede, maar weer niet originele, sample (It’s our future… Yeaaaaa!). Als de muziek die de sample begeleidt onze muzikale toekomst voorspelt, dan is dat geen toekomst om reikhalzend naar uit te kijken. De track van Laidback Luke (Down With The Mustard) is erg lekker, maar ook bijzonder langdradig. Een beetje variatie in zeven minuten is tenslotte niet verboden. De compilatie wordt afgesloten met een echte topper: Nic Chagall - Back To San Fran. Het is een ingetogen nummer en gaat meer in de richting van progressive house. Vooral de strings zijn erg lekker!

VA – Serious Beats 56Na het beluisteren van de dertig nummers blijf je als luisteraar een beetje teleurgesteld achter. Ooit waren de Serious Beats cd's iets waar je naar uitkeek. Nieuwe en steengoede dancemuziek was wat je kon verwachten. Gezien de hoeveelheid remakes op deze cd kun je de muziek niet bepaald vernieuwend noemen. Het aantal nummers dat er kwalitatief echt bovenuit springt zijn op een hand te tellen. Deze cd is leuk voor mensen die graag in de kroeg naar house luisteren. Gezien het aantal oude hitjes in een nieuw jasje is deze cd vooral gericht op die doelgroep, en niet de die-hard clubber.

Tracklist

CD 1:

01. Dirty South - Let It Go (Axwell Remix)