Strip: Ythaq 3 - Het Geluid van de Sterren

Sinds korte tijd heeft uitgeverij Luitingh een heuse stripafdeling, uitgeverij L. Met het overstappen van een redacteur van een andere uitgeverij naar Luitingh, is ook een aantal auteurs meegekomen, waaronder stripauteurs. Eén van de nieuwste creatieve producten van L is het derde deel van de stripserie Ythaq. De reeks is het resultaat van de samenwerking tussen stripschrijver Christophe Arleston (Lanfeust, Trollen van Troy) en tekenaar Adrien Floch (Sihoka).

Arleston
Lanfeust was een vrij succesvolle reeks, maar de vertaalde edities raakten in de problemen door uitgevers die failliet gingen of simpelweg hun deadlines niet haalden. De serie was populair en had o.a. Trollen van Troy als spin-off. Terwijl in Frankrijk nieuwe delen beschikbaar zijn voor vertaling en er steeds albums bijkomen, is het in Nederland volkomen stil rondom de serie. Het is goed nieuws voor de fans dat Arleston nu een vergelijkbare reeks heeft lopen bij een uitgeverij, die alle delen waarschijnlijk wel braaf zal uitbrengen. Inmiddels zijn er van deze reeks, Ythaq, drie delen verschenen. Het derde deel, Het Geluid van de Sterren, is al verschenen in hardcover en volgt in november in softcover. Voor liefhebbers van hardcovers is het handig om snel naar de winkels te rennen, want die duurdere uitvoeringen zijn meestal erg snel op. De hardcovers van de eerste twee delen zijn dan ook al volledig uitverkocht.

Crash
In de eerste twee delen, Onbekende Wereld en Dubbelgangers maken we kennis met de overlevenden van de crash van een ruimtejacht, de Kometenstaart. Graniet, een jonge, brutale astri-navigatrice, Narvath, een poëtische technicus en Callista, één van de passagiers. Ze zijn dankzij deze crash beland op de planeet Ythaq waarover niet veel bekend is. Ze komen vreemde volkeren en rassen tegen, in allerlei vormen en maten. Niet iedereen is even vriendelijk, merken ze al snel. En hun crash blijkt mogelijk niet een ongelukje te zijn geweest...

Slissende Banfoes
In het derde deel, Het Geluid van de Sterren zijn ze in een oude Galaxy-Jumper op de vlucht voor huurlingen, die onder leiding van de wrede Dhokas staan. Als technische mankementen ervoor zorgen dat ze met behulp van zeilen hun weg moeten vervolgen, gaat het allemaal even wat langzamer. Na een overnachting in de lucht, zijn ze twee van hun mensen kwijt, Callista en Tao, een oude Feng. Navarth, Graniet en Krurgor, een slissende Banfoe (kan niet anders met zulke slagtanden) gaan op zoek naar hun verloren metgezellen. Ze belanden in vreemde oorden, vechten tegen gemuteerde insecten en vinden nieuwe medestanders, maar ook nieuwe vijanden.

Oogstrelend
Dit actieverhaal speelt zich af in een combinatie van sciencefiction beelden en middeleeuwse taferelen. De personages worden leuk gebracht en de strip bevat hier en daar zeker humor. De tekeningen van Floch zijn oogstrelend en sfeervol. De strip is vrij luchtig van kleur en verhaal, maar duikt toch ook af en toe in het duistere met behulp van een hele serie dieprode plaatjes of kille, blauwe stukken. Hierdoor ga je als lezer vanzelf mee in de sfeer van het verhaal. De gebeurtenissen aan het eind lossen niet veel op, zodat je straks vlot naar deel vier zult grijpen. Het Geluid van de Sterren is een origineel stripalbum, waarmee je je prima een tijdje kunt vermaken, maar dat niet de pretentie heeft een meesterstuk te willen zijn.

Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 978 90 245 2776 2 Pagina's: 51