CD: VA - I Love Techno - Mixed By Dave Clarke

Op 10 november is het weer tijd voor een nieuwe editie van I Love Techno. Met 35.000 bezoekers en vijf zalen is het één van de grootste indoor feesten van Europa. Eén van de zalen wordt gehost door niemand minder dan Dave Clarke. De mix-cd voor I Love Techno 2007 is dan ook van zijn hand. Een blik op de achterkant van het hoesje leert ons dat Dave Clarke twintig puike tracks heeft geselecteerd voor deze mix.

I Love Techno 2007

De titel van het eerste nummer is illustrerend voor de rest van de cd. De mix start namelijk met Coming Storm van Christian Smith & John Selway. Het tempo is stevig en de spanning wordt opgebouwd. Bij Peter Horrevorts – Evolver gaat het een klein beetje los, maar het wordt pas echt een feest als de melodie van Kevin Saunderson – Bassline (Joris Voorn Mix 07) erbij komt. Deze track doorbreekt de zorgvuldig opgebouwde spanning die is gecreëerd met de eerste drie monotone nummers. Bassline vloeit op de bekende, compromisloze stijl over in Public Energy – Three O Three. Als Three O Three ter plekke bewerkt wordt met een aantal effecten is Dave Clarke op dreef.

Het schokkende Emerge 1 van Substance & Vainqueur, het zuigende Fractals van Joey Beltram en het opgejaagde geluid van Side Four met Wrist Block (Joey Beltam Remix) zijn techno pur sang. Zoals je kunt verwachten van Dave Clarke brengt hij ook electro zoals electro hoort te zijn. Dat begint met T. Linder – Respect feat. Blak Tony. De MC is door de vocoder getrokken en de steeds terugkerende tekst ’take control’ doet je vrezen dat je speakers zijn overgenomen door een horde buitenaardse robots. Daarna volgt nog meer electro. Bijvoorbeeld met Detroit's Own DJ Surgeon en DJ 3000. Fastgraph – Evasion is het moment dat er weer wordt overgeschakeld op 4/4 techno. De futuristische en apocalyptische sound blijft behouden. In deze context is The Horrorist met Wire to the Ear een sublieme track.

Dave Clarke

Dave Clarke is het niet verleerd. Zijn stijl is tijdloos en ook deze cd is weer zeer de moeite waard! Energiek, futuristisch, funky en rauw. Je krijgt het zoals het is. Niet voor niets staat in de inlay geschreven: ‘takes as long to listen to as it did to make it’. Daarmee wordt duidelijk aangegeven dat Dave Clarke zijn mix niet achteraf (of vooraf) opleukt met een computer. Met dat in het achterhoofd is dit een geweldige mix. Deze cd is voor iedereen een aanrader, zeker als je weer eens wat échte techno wilt horen.

Label: Music Man Records Releasedatum: 16 oktober 2007