DVD: In a Dark Place

Volgens sommigen is het boek Turning of the Screw, geschreven door Henry James, één van de beste psychologische thrillers ooit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek al meerdere malen werd verfilmd. De meest bekende daarvan is The Innocents uit 1961, met Deborah Kerr in de hoofdrol. Veel minder bekend is de meeste recente verfilming, In a Dark Place. De titel verwijst niet alleen naar de donkere lokatie waar het verhaal zich afspeelt, maar ook naar de diepere psychologische verhaallijn in de film. De film draaide in Nederland maar een paar weken in de bioscoop en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Anna Veigh (Leelee Sobieski) is gekwalificeerd kunsttherapeute, maar is nu werkzaam op een lagere school. Als ze door meerdere incidenten wordt ontslagen, moet ze op zoek naar een nieuw baantje. Al snel krijgt ze iets in de schoot geworpen. Ze moet op twee weeskinderen, Miles en Flora, passen voor de tijd dat hun oom op zakenreis is. Op een prachtig landgoed staat een groot Victoriaans landhuis, waar de kinderen en een assistente, Miss Grose (Tara Fitzgerald), van de baas verblijven. Al snel nadat Anna haar intrek heeft genomen in het indrukwekkende huis, wordt Miles van school geschopt. Hij blijkt nogal wat problemen te veroorzaken op school, maar de directeur wil verder niets kwijt over de toedracht. Het is het begin van een reeks bijzondere incidenten, waarbij Anna steeds vaker dingen ziet die anderen niet zien. De vorige oppas, verdronken in de vijver, lijkt rond te waren over het landgoed en ook ziet Anna steeds een kale man rondhangen. Daarnaast vertonen de kinderen merkwaardig gedrag en vlot het in het begin ook niet al te best tussen Anna en Ms. Grose. Is er echt iets grondig mis met het landgoed of spookt het alleen in Anna's hoofd?

Als je het boek van Henry James niet kent of nog nooit eerder een verfilming van zijn boek hebt gezien, dan moet je alle zeilen bijzetten om het verhaal goed te kunnen volgen. In a Dark Place is namelijk niet zomaar even een thriller of spookverhaal, het kent meerdere symbolische verwijzingen en bijna niets is wat het lijkt. Anna ziet als enige spookverschijningen op het landgoed en toch lijken juist de kinderen doodsbang. De verschijningen zelf zijn voor de kijker amper eng, vooral de sfeer en suggestie wekken een griezelige sfeer op. Wat er precies aan de hand is wordt amper uitgelegd en dat laat veel kijkers achter met een groot aantal vragen. De licht erotische verwijzingen in de film lijken op het eerste oog geen doel te hebben, maar als je de achterliggende oorzaak van alle ellende eenmaal hebt doorgrond, worden al veel zaken duidelijk. Het klinkt wellicht wat vaag, maar dat is de film ook. In a Dark Place is geen film om even op te zetten voor wat ontspanning en jammer genoeg is het script niet echt sluitend.

Label: Paradiso Films Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: Geen.