CD: David Donderoo - Simple Love

Op een jaren vijftig aandoende voorkant van zijn laatste album, Simple Love staart David Dondero je met een uitgerekte grimas aan. Geschilderd met een guitig gezicht, een houthakkershemd en een keurige scheiding. Rechtsonder zie je nog net de bovenkant van een gitaar prijken. De achterzijde is voorzien van een lange trein die op een grauwe dag door het besneeuwde berglandschap trekt. Al deze gedetailleerde facetten van de coverart verraden kenmerken van Dondero en zijn muziek. Eén persoon en een gitaar duidt meestal op een singer-songwriter. Bij een houthakkershemd denk je al snel aan roots, folk, americana en country. De weergave op de achterkant roept beelden op van een rondreizende troubadour die met een gitaarkoffer vol aan belevenissen en levenservaring van stad naar stad trekt en in rokerige kroegen de krochten van zijn ziel blootgeeft.

Dit beeld wordt bevestigd als je de cd in je speler dol draait. Een roerend jankende pedal steel gitaar en simpel drumwerk vormen samen met de aandoenlijke stem van Dondero de ruggengraat van zijn muzikale uitspattingen. De troubadour is door de jaren heen geroemd om zijn prachtig verhalende liedjes over Amerika, die zich, gespekt met sarcasme, humor en emotie, een weg banen naar je muzikale genotscentrum. Een heldere productie zorgt er op Simple Love wederom voor dat zijn teksten ook prominent hun aanwezigheid opeisen. Zijn stem is gevuld met een trillend timbre en goedplaatste uithalen waardoor de intensiteit van de nummers versterkt worden.

Voor deze plaat hielpen enkele oude vrienden en enige Austin muzikanten Dondero bij de opnames. Het resultaat is een natuurlijk geheel waarin folk, country, blues en roots samenvloeien. Van het geïnspireerde folkrocknummer 'Rothko Chapel' tot het bluesy 'Stuck On The Moon', beiden behorend tot de hoogtepunten van het album. Het album kent een breder bereik aan instrumenten en lagen dan het grootste deel van zijn voorgaande werk en verdiept zich tevens in een thematiek. De titeltrack 'Simple Love' druipt van het sarcasme en sentiment over de liefde, maar ook de dood en het altijd roerende liefdesverdriet passeert de revue. Een prachtig album voor de naderende grauwe herfstdagen.

Label Affairs of the Heart Datum: 3 september 2007 Waardering: