Boek: James Patterson : Hittegolf

SubheaderEr worden drie lijken gevonden, op elkaar gestapeld en allen door het hoofd geschoten. Voor de politie en de rechter lijkt de aanleiding een vriendschappelijk potje basketbal te zijn geweest, waarin na een kleine vechtpartij een pistool werd getrokken. Door het koele optreden van Tom Dunleavy gebeurde er toen gelukkig niets ergs. Tom is ooit heel even professioneel basketbalspeler geweest, maar een blessure maakte snel een einde aan zijn carrière. Daarna hij besloot om advocaat te worden. Nu heeft hij ervoor gezorgd dat de voortvluchtige Dante Halleyville zich heeft gemeld bij de politie. Alleen, Dante kan zijn onschuld niet bewijzen dus wordt hij aangeklaagd voor de drievoudige moordzaak. Tom, die nu alles behalve geliefd is vanwege het uitleveren van Dante, besluit de zaak op zich te nemen en zet alles op alles om de onschuld van Dante te bewijzen.

Patterson, James Patterson
James Patterson lijkt niet echt een beschrijving nodig te hebben, hij is namelijk een zeer succesvolle auteur die een indrukwekkende reeks boeken op zijn naam heeft staan. Meerdere daarvan zijn intussen al verfilmd en er zullen er ook nog vele volgen. Naast het schrijven van 'losse' boeken schrijft hij ook meerdere series waarvan de serie over Alex Cross mogelijk het bekendste van is. Grappig feit is dat zijn eerste boek, hij was net 27 jaar, eerst werd geweigerd door meerdere uitgevers. Nu, eenendertig jaar later is hij zijn eerste uitgever nog steeds trouw en staat de teller al op ruim tweeënveertig.

Hoofdstukjes
Het verhaal wordt niet alleen door de ik-vorm van Tom verteld, maar ook door anderen. Zo lezen we het verhaal via de belevenissen van Dante, Kate, Loco en anderen. Ook wordt het zo voor de lezer sneller duidelijk hoe en wat er allemaal gaande is. Ook gebeurt het meerdere keren dat nadat er overgegaan wordt op een ander persoon de situatie nog even opnieuw wordt beschreven door de volgende persoon. En dan zie je dat iedereen alles eventjes anders inkleurt. Dit feit maakt het boek zeer aangenaam om te lezen en zorgt ervoor dat je het liever niet weglegt. Maar gelukkig is dat wel mogelijk, alles is namelijk in redelijk kleine hoofdstukjes opgedeeld waarbij de kop aangeeft door wie het wordt verteld. Ieder hoofdstuk begint dan weer standaard op een nieuwe pagina, ook al was het maar een stukje van nog geen anderhalve pagina. Dus voor iemand die het boek te dik vindt, het valt reuze mee. Het enige minpuntje in het verhaal is dat de tijd af en toe ineens vooruit springt waardoor je denkt dat je mogelijk wat hebt gemist. Je vraagt je dan af wat er allemaal in die voorgaande week zou zijn gebeurd. Maar dat is slechts een klein puntje, de spanning en de vaart in het verhaal maken alles ruimschoots weer goed.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 978 90 229 9317 0 Pagina's: 288