CD: Armin van Buuren - A State of Trance 2007

Nadat Armin van Buuren in maart van dit jaar al de International Dance Music Award (IDMA) won, en hij in mei zijn radioprogramma 'A State of Trance' voor de driehonderdste keer de ether inslingerde, verscheen ook de gelijknamige compilatie editie 2007 van zijn hand. Met de editie van 2006 von Van Buuren al de prestigieuze Best Compilation Award op de IDMA's in Miami op de Winter Music Conference 2007. Verdient dit album eenzelfde prijs?

On the Beach
'On the Beach' heet de eerste cd van deze dubbelaar, die ook nog eens een bonus-dvd bevat. Heel erg verrassend is de platenkeus van Van Buuren op het eerste oog en oor niet, en natuurlijk moest het geluid van aanspoelende golven de eerste plaat openen. Toch is dat geen haastig toegevoegde, onnodige franje. Het album ademt namelijk vanaf de eerste beats één en al strand, zonsondergang en de rustig wegebbende golfslagen van de zee. Zo is daar het heerlijke voorafje 'Light the Skies' in de zogenaamde 'Retrobyte Classic Electrobounce Mix'. Een hele mond vol, maar dat boeit net zo veel als wat er doorgaans allemaal voor gare drankjes in je cocktail-glas worden gemixt. De smaak, dáár gaat het om. Die weten Cerf, Mitiska & Jaren in dit aperitiefje goed te kunnen serveren.
Even lijkt het erop dat de opvolgende plaat van Chris Lake met 'Carry Me Away'de boel even binnen richting de club wil sturen, maar wanneer Emma Hewitt begint te zingen kan er rustig buiten op het strand gechild worden. Tijd voor wat meer stevigheid is het echter wel, en die schotelt Van Buuren ons gelukkig voor met enkele vroege hoogtepunten van dit album.

Vroeg gepiekt
Eén daarvan is de derde, 'instrumentale' track van Sultan & Ned: 'Together We Rise'. Dit nummer neigt al wat meer naar duistere techno, maar de surfgitaar-riff houdt het stuwende nummer toch in de zonnige, zwoele sfeer van het album. Even 'spacy' is de eerste bijdrage van DJ Shah: 'Who Will Find Me'. De overgang naar dit nummer is niet al te glad, maar na een ruime introductie van twee minuten betovert zangeres Adrina Thorpe de luisteraar met haar feërieke stem, gedragen op de weelderige, wijdverbreide klanken van Shah. Hij neemt je verder mee op het album, dat ondanks de speelduur van meer dan een uur voorbij lijkt te vliegen. Wat minder rustgevend zijn de Rio Addicts, als zesde plaat, met 'The Distance'. Een tweede "rework" van DJ Shah is dan wel weer leuk: 'Sunlounger', de achtste plaat van deze mix. 'Global Illumination' sluit als twaalfde nummer goed deze eerste cd af met 'Tremble', maar het hoogtepunt ligt toch bij genoemde nummer drie en vier van dit album ('Together We Rise' en 'Who Will Find Me'). Beetje vroeg gepiekt dus.

"kut, stom, te vroeg gepiekt..."

Geen strandtent-lounge
Het feestje heeft zich op de tweede cd naar binnen verplaatst, en heet dan ook 'In The Club'. Niet alleen die titel is duidelijk, na het beluisteren blijkt al snel dat er niet voor strandtent-lounge is gekozen. Het pompende 'Rush Hour' door de master himself klinkt als opzwepende techno, en is nu niet echt de muziek om met slippers op te dansen.
Voordat ik verval in details kan ik alleen opmerken dat de zestien tracks op deze plaat net dat beetje meer power geven dan de eerste 'On The Beach'. Klonk die meer naar eb, de platen op 'In The Club' zijn duidelijk meer vloed. Toch kunnen ze niet zonder elkaar. 'In The Club' herbergt verder nog platen van onder andere First State ('Evergreen'), Nic Chagall ('What You Need') en Sean Tyas 'One More Night Out'.
Tot slot maakt een bonus-dvd het plaatje compleet. Behalve de 'Armin Only 2006 Preview' bevat het ook acht videoclips van Armin van Buurens grootste recente hits, zoals 'The World is Watching Me', 'Sail', 'Serenity' en de "covers" 'Love You More' en (filmtrack) 'Saturday Night'.
Of Van Buuren met deze prima compilatie wederom een prestigieuze prijs zal winnen? Geduld is, net als dit album, een schone zaak.

label: Cloud9 Releasedatum: 21 mei 2007