Concert: Pink Project in Tivoli

Mensen die tegenwoordig het oeuvre van Pink Floyd live willen aan horen zijn aangewezen op coverbands. Vorig jaar bezocht het Amerikaanse 'The Machine' de Pepsi Stage maar uit ons eigen land komt ook een Floyd coverband van formaat. Pink Project speelde afgelopen zaterdag in Tivoli en tourt in mei en september nog door Nederland.

In 1994 startte deze band met het spelen van 'The Wall', dit album diende als motivatie voor de oprichting van de band. Later zouden ze de kunst van het coveren van Pink Floyd verfijnen door onder andere een Dark Side Of The Moon-tribute en vele optredens in het live-circuit. In Tivoli waren honderden mensen samen gekomen om de klanken van Pink Floyd in een live uitvoering te horen die zo dicht bij het origineel ligt dat de magie van Floyd in ieder geval nog binnen handbereik is.

De achtkoppige band gaf het gemeleerde publiek maar liefst drie uur lang waarvoor men gekomen was! Er zijn weinig artiesten die deze tijdspanne vullen bij een optreden, maar de heren en dames van Pink Project draaien er de hand niet voor om. Onder leiding van bassist Peter Chattelin laat de band nummers horen van The Wall, Dark Side Of The Moon, Animals, Meddle en Ummagumma. Zijn stem raakt de aparte zangklanken van Roger Waters, terwijl Charles Dehue de stem van Gilmour bijna perfect imiteert. Bij coverbands staat of valt het uiteindelijk bij de stemmen, omdat deze nu eenmaal uniek zijn. Dit duo klinkt zeer waarheidsgetrouw en krijgen soms even de hulp van de beide gitaristen. Maar ook instrumentaal wordt bijna alles tot in de puntjes uitgevoerd. Soms stond het geluid even te hard of werden microfoons te laat opengeschoven, maar dat deed geen afbreuk aan het optreden. Spetterende gitaarsolo's, mooie achtergrondzang en een band die meer dan 13 jaar vol inspiratie het geluid van Pink Floyd neer weet te zetten.

De setlist was een mooie mix van verschillende albums, The Wall en Dark Side vormden de bulk van het geheel, maar deze werd perfect bijgestaan door onder andere Echoes en Set The Controls. Daarnaast speelden ze als enige nummer na de break met Waters geen Floyd-nummers, maar wel Water's briljante Amused To Death en Castellorizon van Gilmour's On An Island.

Een reünie van Pink Floyd is nog steeds zeer onwaarschijnlijk, maar treur niet want met een coverband als Pink Project komt het geluid wel heel erg dichtbij en kan de muziek nog steeds voor kippenvel zorgen.