CD: Reel Big Fish - Our Live Album Is Better Than Your Live

Voetjes van de vloer. Het is onvermijdelijk. Ska muziek is zo aanstekelijk als SARS of Polonium 210. Om over de combinatie met punkrock maar te zwijgen. Reel Big Fish is daar niet helemaal uniek in. Al meer dan tien jaar zijn ze niet uniek. Aan hun oeuvre mag binnenkort 'Our Live Album Is Better Than Your Live Album' worden toegevoegd. Althans in Europa, in the USA was dit album al langer verkrijgbaar. Bestaande uit twee volle (live)audio-cd's, én nog een dvd met registratie van een live-concert en andere extra's. Een vol doosje dus.

De combinatie ska/punkrock wordt bijna onvermijdelijk aangevuld met een dosis droge humor. Heel droge platte humor. Ze vinden zichzelf heel leuk, en laten dat merken ook. Eigenlijk valt dat op de twee audio (live) cd's niet zo op, maar op de dvd des te meer. Persoonlijk vind ik dat soort onderbroekenlol irritant, maar anderen kunnen dat wellicht meer waarderen.

De muziek is erg aanstekelijk. Als je althans even niet verder luistert dan het eerste gehoor. De teksten zijn tenenkrommend beperkt, en eerlijk is eerlijk, ik geloof niet dat de band moeite zou hebben toe te geven dat enige pretentie van verdieping ontbreekt. Het is ook niet het doel van Reel Big Fish, niet hun plaats in het muziekuniversum. Het is een niet-te-veel-nadenken-en-springen-plaat. Een beetje zoals hun collega's Less than Jake, maar dan platter dan een dollarcent, veel minder wild, en meer ska resp. minder punkrock. De gemiddelde songtitel is 'Everything sucks', 'Somebody hates me', 'Don't start a band', en soortgelijke levensbeschouwelijke onderwerpen (NOT). Reel Big Fish moet het duidelijk meer van sfeer dan van schrijverskunde hebben.

De live opnamen klinken opvallend perfect. Ik vermoed, zoals de extra's op de dvd ook suggereren, dat er heel wat overdubt is. Jammer, dat maakt van het live-album eigenlijk een verkapt studioalbum. Ik vind persoonlijk in dit genre vooral de foutjes die de blazerssectie maakt juist zo lekker. Wanneer de blazers zich zo geven dat ze een noot net niet meer halen. Dat hoort erbij, dat geeft energie aan de opnamen. Echt authentiek is dit album daarin niet.

Is het alleen maar kommer en kwel? Nee. Op basis van 'verstand op nul, voetjes van de vloer' is het een prima, en zeer uitgebreid album. Zonder al te veel diepgang, maar wel met een swingend geluid.

Label: Rykodisk Releasedatum: 12 februari 2007 Waardering: