CD: Vanden Plas - Christ 0

Ik dacht bij mezelf, wat weet ik over Vanden Plas? Dat het Oosterburen zijn, ze progmetal maken en ik een InsideOut-sampler heb met daarop het nummer 'Into the Sun'. Daar moest ik het mee doen. Ondanks het feit dat ik toch ooit vrij veel met dit soort muziek had, heb ik Vanden Plas altijd links laten liggen. Of het komt door dat ik doorgaans weinig met Duitse artiesten heb, weet ik het niet. Dat ligt overigens niet aan de Tweede Wereldoorlog, maar dit terzijde. Feit is dat ik geen vergelijkingsmateriaal bij de hand heb om Christ 0 aan te toetsen.

Dit zesde album van Vanden Plas is een conceptalbum zoals het haast gebruikelijk is geworden in het genre van de prog. Het vertelt het verhaal dat losjes is gebaseerd op het beroemde avontuur van de Graaf van Monte Christo van Alexandre Dumas. Een interessant gegeven maar ik ben meestal alleen geïnteresseerd in de muziek bij dit soort bands. Er heerst namelijk een zekere zelfoverschatting bij veel van die tekstschrijvers waardoor de concepten vaak erg pretentieus worden. De muziek vind ik duidelijk belangrijker.

Zoals 99.5% van alle hedendaagse progressive metalbands heeft ook Vanden Plas zich laten inspireren door Dream Theater. En niet zo'n klein beetje ook. Tempowisselingen, heavy riffs, ingewikkelde solo's en piano-intermezzo's zijn onder andere de middelen om de vaak epische nummers gevarieerd en interessant te houden. Niks nieuws onder de zon eigenlijk. Toch onderscheid Vanden Plas zich vooral door de stem van Andy Kuntz. Een man met een enorm bereik maar je moet er van houden (zoals Dream Theater ook veel fans heeft ondanks James LaBrie).

Qua songwriting heeft de band ook iets weg van Evergrey al is het zeker minder duister dan de Zweedse band. De compactere songs (zoals 'Christ 0', 'Postcard to God' en 'Shadow I Am') zijn doeltreffend in heftigheid terwijl de nummers van boven de zeven minuten soms met opzet gerekt lijken te zijn. 'Wish You Were Here' bijvoorbeeld gaat maar door en maar door en maar door. Het meest gecharmeerd ben ik van 'Silently'. Dat nummer bevat alles wat ik mooi vind aan deze soort muziek: melodie, dynamiek, goede zanglijnen. Jammer dat het over de hele lengte van Christ 0 niet altijd zo sterk is anders was de beoordeling één ster hoger geweest.

Label: InsideOut/SPV Releasedatum: 03-04-2006 Waardering: