DVD: Chicken Little

Het is duidelijk te zien dat Disney een andere weg is ingeslagen met zijn animatiefilms. Chicken Little is hier een duidelijk voorbeeld van: een kuikentje met een hip pak en een zonnebril en ruimteschepen op de achtergrond. Waar vroeger dieren nog gewoon dieren waren, worden de dieren uit de stallen van Disney steeds menselijker. Maakt dat de films leuker? Of maakt het niet uit hoe menselijk de hoofdpersoon is? We zullen het allemaal zien in de eerste computergeanimeerde film van Disney, Chicken Little. Sinds kort verkrijgbaar op DVD.

Promosite

In Chicken Little volgen we het soms moeizame leven van een klein haantje, Chicken Little. Hij is nogal bezorgd van aard en dat brengt hem flink in de problemen als hij op een dag denkt dat de hemel naar beneden komt. Hij alarmeert het hele dorp en zorgt voor een flinke paniek; dacht Chicken Little eerst nog de held van het dorp te zijn, hij blijkt niets anders dan een grote kneus; niet de hemel viel op zijn hoofd, maar slechts een eikeltje. Vanaf dat moment is Chicken Little het pispaaltje; hij komt op TV, in de krant en iedereen verklaart het kleintje voor gek. Maar Disney zou Disney niet zijn als zelfs het grootste mikpunt van de wereld er wel weer bovenop komt. Want Chicken Little laat zich niet kisten en geeft zich, tegen ieders wens in, op voor het honkbalteam. Een wonder geschiedt, want Chicken Little slaat een homerun en het team wordt kampioen. Vanaf dat moment is hij geen kneus meer, maar een held. Tot de dag dat Chicken Little opnieuw iets opmerkelijks meemaakt; niet de hemel komt naar beneden, maar dit keer zorgen marsmannetjes voor problemen. Een invasie dreigt, maar wie zal hem nog geloven?

Promosite

De laatste jaren voelt Disney de hete adem van concurrent Dreamworks flink in de nek. Voor Disney blijkbaar reden om de laatste tijd af te wijken van hun gebruikelijke recept. Stond een animatiefilm van Disney bijna altijd garant voor plezier voor het hele gezin, nu verschilt de kwaliteit en doelgroep per film. Op zich geen probleem, maar bij Chicken Little slaat men met het verhaal compleet de plank mis. Een goed verhaal ontbreekt, de karakters weten maar weinig compassie op te wekken en de animatie is wat kil. Vooral op de momenten dat het verhaal ons volledig in de steek laat, is goed te zien hoe weinig creativiteit er in deze film is gestoken. Leukste aan de film zijn eigenlijk de verwijzingen naar alienfilms als Independence Day, War of the Worlds en Signs.

Promosite

Eerlijk is eerlijk, waar Disney ons dit keer tamelijk in de steek laat qua verhaal of mooie animaties, weet ze wel weer een puike DVD-release op de markt te zetten. Toegegeven, het maakt de film er niet beter op, maar er is tenminste wel moeite gedaan om ons even bezig te houden. Zo kun je een flink aantal verwijderde scènes bekijken, die allemaal geïntroduceerd worden door twee mannen die goed laten zien waar het gebrek aan humor in Chicken Little vandaan komt. Ook kun je een aantal trailers bekijken (o.a. Bambi 2 en Brother Bear 2 laten maar weer eens zien hoe diep de zakken der originaliteit kunnen zijn bij Disney). Tot slot vind je ook nog een matige 'making of' en een simpel doch enigzins vermakelijk spelletje op de DVD en een special over de muziek uit Chicken Little.

Promosite

De film Chicken Little is alles behalve een voltreffer; voor volwassenen is het verhaal te simpel en zijn de hoofdpersonen te mat, maar voor kinderen is het verhaal waarschijnlijk te eng en misschien wel te druk. Alleen de allerkleinsten zullen misschien nog worden vermaakt door de kermis aan kleuren en geluiden. De DVD is verder prima in orde, uitstekend beeld en geluid en een paar extra's. Hopelijk is Chicken Little qua verhaal en animatie geen voorbode van wat we de komende jaren van Disney mogen verwachten.

Label: Buena Vista H.E. / Disney Releasedatum: 22 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: