CD: Guus Meeuwis - Wijzer (Deluxe Editie)

Op zijn website geeft Guus Meeuwis aan: "Wijzer staat symbool voor een bepaalde tijd. Ik schrijf over gebeurtenissen en dingen die ik voel en meemaak. Op zo'n moment zet je als het ware de wijzers van de klok even stil. Wat dat betreft is ieder liedje op deze plaat een momentopname. Verder hoop ik dat ik de afgelopen tien jaar ook wel een beetje wijzer ben geworden." Na het lezen van deze woorden en het horen van de cd, meen ik te mogen concluderen dat Guus zijn studententijd achter zich heeft gelaten en in rustiger vaarwater terecht is gekomen. Alom bekende studentikoze nummers als 't Dondert en 't bliksemt en Ik tel tot 3 ontbreken op dit album, een ontwikkeling die ook al zichtbaar was op Guus' eerste solo-album uit 2003.

Dit betekent echter niet dat alle nummers op het nieuwste album even 'zwaar' zijn als Geef mij nu je angst en het onlangs uitgebrachte De weg, dat uiteraard ook vertegenwoordigd is. Het merendeel van de nummers valt onder de typische Guusstijl, die ik zou willen omschrijven als liedjes over de liefde met een lekker deuntje eronder, zij het dat de langzamere versies toch de boventoon voeren. Het openingsnummer Te lang heeft echter een wat sneller karakter en zet meteen een goede toon. Nog sneller zijn Liefde is een werkwoord en Mag ik dansen; lekkere liedjes die het goed zullen doen op een concert. Ik weet niet of Guus al besloten heeft wat zijn volgende single zal zijn, maar ik wil laatstgenoemde graag nomineren. Vrolijk, pakkend en na twee langzame singles een welkome afwisseling.

Ook op dit album heeft Guus Meeuwis zoals gewoonlijk weer een groot aantal nummers zelf geschreven. Van de dertien nummers zijn er acht (mede) van zijn hand. Wat dat betreft is Guus nog even wijs als toen hij met het zelf geschreven Het is een nacht begon. Want hoe mooi iemand ook kan zingen, iemand die zijn nummers zelf schrijft, heeft bij mij toch een streepje voor.

Deluxe Editie
Wijzer is in twee versies uitgebracht. Een 'gewone' en een Deluxe Editie met als bonus een Live cd. Op deze cd staan tien nummers die al bekend zijn van eerdere albums, zoals Bondgenoot, Hou me gewoon maar even vast en Ik wil je. In de live versies, die zijn opgenomen in de Heineken Music Hall, is duidelijk de interactie tussen de zanger en het publiek te horen, waardoor de geweldige stemming die bij elk concert van Guus weer opduikt, duidelijk naar voren komt. Erg leuk, maar verder voegt de bonus cd weinig toe. Zeker als je in het bezit bent van het verzamelalbum Tien jaar levensecht, zul je weinig nummers tegen komen die je nog niet hebt. Maar om de een of andere reden voelt het toch lekkerder om de volledige versie van een album te hebben, en niet alleen de 'kale'. Bovendien bevat de bonus cd nummers die het altijd wel goed doen en zelfs na drie albums nog niet vervelen.

Ben je fan van Guus, dan mag dit nieuwe album natuurlijk niet in de kast ontbreken. Maar ook voor anderen is dit album zeker een aanrader. Verwacht geen kroegnummers, maar een mooi album met leuke en soms zeer gevoelige liedjes die na een paar keer luisteren zoals gewoonlijk weer in je hoofd blijven hangen.

Label: EMI Releasedatum: 29 oktober 2005