DVD: Spend An Evening With Saddle Creek

Spend an evening with Saddle Creek. Het was in de beginjaren van dit label de lokroep op posters, die muziekliefhebbers moest bewegen tot het bijwonen van concerten van aan dit label verbonden artiesten. In deze documentaire hebben Jason Kulbel en Rob Walters dit letterlijk genomen en een avond doorgebracht met artiesten en medewerkers van het label. Het levert een DVD op waarop in anderhalf uur het tienjarig bestaan van Saddle Creek wordt doorgenomen.

De docu opent met grauwe stadsbeelden van Nebraska. Het is niet verwonderlijk dat de jongeren hier zich op de muziek hebben gestort, want zo op het oog is er weinig anders te beleven. Vervolgens wordt met kopstukken van dit label de geschiedenis doorgesproken. Oude beeldfragmenten van shows en opnamen worden afgewisseld met het verhaal erachter. Zo horen we Conor Oberst, later bekend geworden als Bright Eyes, op erg jeugdige leeftijd zijn eigen nummer Water zingen. De beginperiode stond sowieso een beetje in het teken van jeugdige onbevangenheid en puur enthousiasme, zoals men ons duidelijk maakt. Onder de naam Lumberjack Records werd tussen 1993 en 1995 muziek uitgebracht van bands als Slowdown Virgina, Polecat en Commander Venus. De naam Saddle Creek blijkt afkomstig uit een Polecat-nummer. Het werd een aanduiding voor een genre op zich. Een genre dat folk, rock en country mengde en waarin een emotionele voordracht en een potje schreeuwen gewenst was. Vanaf 1996 werd het noodzakelijk dat de boel serieuzer werd aangepakt, waarna Saddle Creek officieel ontstond en o.a. albums van Lullaby For The Working Class uitkwamen.

In het tweede deel van de documentaire komen de belangrijkste artiesten op dit label ruimschoots aan bod om hun eigen verhalen over de oprichting, begintijd en de keuze voor Saddle Creek te doen. Dit wordt allemaal opgeleukt met oude beelden. The Faint, Bright Eyes en Cursive zijn de acts die Saddle Creek naam hebben bezorgd en dus ook alle gelegenheid krijgen om te vertellen. Iets korter de tijd krijgen de andere acts. In sneltreinvaart komen Andy Lemaster alias Now It's Overhead, de dames van Azure Ray, Obersts hardere band Desaparecidos, alsmede Rilo Kiley, Mayday, Sorry About Dresden en Son, Ambulance langs.

Wat uit de documentaire wel naar voren komt is de onderlinge relatie tussen de artiesten op dit label, maar ook tussen de artiesten en de hoge heren. Ze zijn allemaal gegroeid van welwillende amateurs met een passie voor muziek tot een volwassen label dat jaarlijks enkele succesvolle releases doet.

Het levert een DVD op die vooral voor de liefhebber van deze bands interessant en leuk is. Mensen die helemaal niemand van al deze artiesten kennen, hebben er minder aan. De DVD is namelijk niet echt bedoeld als introductie, maar lijkt logischerwijs een echt ding voor de fans. Die kunnen hun hart met name ophalen aan de ruim 70 minuten aan extra's die de DVD biedt. Oude live- en archiefbeelden en interviews met de grote namen van het label passeren de revue en geven, misschien meer nog dan de documentaire zelf, een beeld van wat Saddle Creek nu precies is en waar men voor staat. Mijn keuze voor 3 sterren is dan ook gebaseerd op het totaalplaatje, maar de liefhebber van Saddle Creek kan er gerust een sterretje bij tellen.

Label: Plexifilm / Munich Releasedatum: 26-september-2005