CD: Dyzack - Somewhere There's A Monkey Laughing

Dyzack is het pseudoniem van Erik Hofland, gitaarvirtuoos uit Den Haag. Maker van twee platen. De eerste, The Rat Dance Refizz uit 1997, beschouwt hij zelfs als een echt soloalbum. Gemaakt door een eenling, zelfs. Zijn tweede, Neurotic Jackpot uit 2000, was ruzie tussen hem en zijn computer, in zijn eigen woorden. Nu is daar dan Somewhere There's A Monkey Laughing, opgenomen samen met drummer Detlef Villerius van Spider Rico en contrabassist Arie van Duyvenvoorde. Volgens Dyzack zelf een echte plaat voor een bandje.

Dit is ook het eerste wat bij beluistering van het album opvalt. Het geluid is echt een bandgeluid, zonder dat het geweldige gitaarspel van Dyzack op de achtergrond blijft. Integendeel, hij heeft genoeg ruimte om te schijnen, maar heeft een wat voller geluid om zich heen verzameld. Bovendien heeft hij ook zijn bandgenoten een song laten aanleveren, wat het geheel nog meer het stempel van een band geeft.

Een band die muziek speelt die dicht bij de Americana ligt. Een snufje country, een beetje blues en een dosis rock, met daar overheen die lekker krakende stem van Dyzack zelf. Een band ook die los over durft te komen. Dit blijkt wel uit de soms vrolijk ingezette intro's, die snel overgaan in een song die hier in de verste verte niet meer op lijkt. Gewoon een beetje jammen als aanzet, zo lijkt het.

Het levert een fraaie collectie van tien songs op, die stuk voor stuk hun eigen charme hebben. Van de bliepjes in Schmalzy Heaven tot het vervormde stemgeluid in Traveller. Songs ook die toegankelijker blijken dan je op het eerste gehoor denkt. Met teksten die handelen over reizen, liefde, afscheid nemen en zijn eigen dochter. Want ondanks het feit dat Dyzack niet de gevoelige jongen met de gitaar uithangt, is hij wel degelijk in staat om gevoelige nummers te schrijven. Hij brengt ze alleen met een schurende stem en wat rauwer dan we gewoon zijn van de hedendaagse troubadours.

Het is wellicht niet baanbrekend of wereldschokkend wat Dyzack brengt, maar de kwaliteit van songs als Lazy Sway, Happy Daisy, Take This Road, Two Sevens en A Thousand Days is absoluut hoog. Om over de fijne opener Sweet Hisses nog maar te zwijgen. Geweldig nummer, inclusief klarinetspeler, dat je direct lekker in de plaat werpt.

Dyzack levert met Somewhere There's A Monkey Laughing dan ook een plaat af, waar we als Nederlanders trots op kunnen zijn. Alweer een fijn product van eigen bodem, waar we er in 2005 toch al aardig wat van hebben mogen ontvangen. En omdat de man, getuige zijn uitspraken in interviews, in alle bescheidenheid zijn best doet zijn eigen muzikale prestaties zoveel mogelijk te relativeren, moet ik het hier maar zeggen: Dyzack is een artiest die het verdient gehoord te worden. Liefst door een groter publiek dan nu het geval is.

Label: To Tangle Tunes Records / Munich Releasedatum: 12-september-2005

Benieuwd? Op http://www.dyzack.nl zijn enkele nummers te beluisteren en zijn tourdata te vinden voor de in november te starten tour van Dyzack.